– Tärkeää on, että voin luottaa Marskidatan työhön 100 %. Kun minulle sanotaan, että huomenna on jokin asia valmis, niin sitten se myös on valmis, kertoo Marko Räty, Rakennusliiton järjestelmäasiantuntija.
Marskidatan rooli on työskennellä rakennusalan ammattilaisten etujärjestön, Rakennusliiton oman IT-ammattilaisen rinnalla. Rakennusliiton järjestelmäasiantuntija Marko Rädyn resurssit eivät riitä koko 170 henkeä työllistävän organisaation IT-tarpeisiin, joten yhteistyö ulkoisten palveluntarjoajien kanssa on ollut Rakennusliitolle pitkään normaali käytäntö.
– Yhteistyö Marskidatan kanssa alkoi vuoden 2019 alussa, kun edellinen palveluntarjoajamme lopetti. Alku soljui luontevasti, eikä IT-kumppanin vaihtumisesta koitunut erityistä huolta, muistelee Räty.
– Työskentely Marskidatan kanssa on meille kustannustehokkaampaa kuin oman, 2–3 hengen IT-tiimin rekrytoiminen taloon. Omassa työssäni kiireiset ja rauhallisemmat ajanjaksot vuorottelevat sykleissä, joten yhteistyön hyödyt tuntuvat erityisesti niinä ajanjaksoina, kun tuntuu, ettei oma Adidas ehdi tavoittaa lattiaa.
ServiceDesk reagoi Rakennusliiton työntekijöiltä tuleviin kysymyksiin ripeästi, mutta Räty itse soittaa yleensä suoraan Marskidatan asiantuntijoille.
– Järjestelmäasiantuntijana työskennellessäni minulle on tärkeää, että kuuma linja suoraan Marskidatan suorittavaan portaaseen toimii. Kun tilanne on akuutti, arvostan sitä, että saan tutun asiantuntijan kiinni suoralla puhelinsoitolla.
– Toisaalta silloin, kun en henkilökohtaisesti ehdi reagoimaan kaikkeen, on tärkeää, että työntekijämme saavat nopeat vastaukset Marskidatan ServiceDeskistä, Räty summaa.
Marskidatan ja Rakennusliiton välinen yhteistyö käynnistyi alun perin IT-tuen ja ylläpitopalveluiden kautta. Heti yhteistyön alussa suunnittelupöydälle nostettiin myös tulevat kehitystoimenpiteet.
Ensimmäinen, kustannusten ja ylläpidon näkökulmasta järkevä etappi oli Rakennusliiton palvelimien lisenssit ja konesalin siirtäminen Marskidatalle.
– Konesalin siirrosta saimme kustannushyötyjä, ja se myös tuki pidempiaikaista strategiaamme IT-yhteistyön keskittämisestä Marskidatalle, kertoo Räty.
Seuraavaksi keskustelu kääntyi pilvipalveluiden käyttöönottoon ja työnteon tapojen tehostamiseen. Siirtymä Microsoft 356 -ympäristöön käynnistyi luontevasti Rakennusliiton henkilöstön omasta tarpeesta paremmille sisäisille viestintävälineille.
– Erityisesti Teamsin käyttöönotolle oli meillä sisäisesti selvä tilaus, mutta uudistus toi mukanaan muidenkin ohjelmien mahdollisuudet. Hyödynsimme myös Marskidatan Microsoft 365 -koulutuksia, jotta koko henkilöstömme osaisi käyttää pilvipalveluita tehokkaasti arjessaan, kertoo Räty.
Microsoft 365 -ympäristöön siirtyminen ajoittui vuodenvaihteeseen 2019–2020 – juuri erinomaisesti ennen pandemian puhkeamista ja valtakunnallisia etätyösuosituksia.
– Etätyöhön siirtyminen oli sujuvaa, sillä kaikilla oli koulutusten ansiosta uudet taidot tuoreessa muistissa, Räty hymähtää.
Rakennusliiton tuorein IT-uudistus ajoittui vuodenvaihteeseen 2020–2021, kun organisaation kaikki 200 päätelaitetta uusittiin. Laitepäivityksen yhteydessä Marskidata huolehti tarvittavien ohjelmistojen asentamisesta sekä laitteiden käyttöönotosta Rakennusliiton 12 toimipisteessä eri puolilla Suomea.
– Minulla on 20 vuoden kokemus IT-laitteiden parissa, joten halusin itse valita sopivimmat työvälineet henkilöstöllemme. Me Rakennusliitolla uusimme laitteet yleensä 3–4 vuoden välein. Pääsääntöisesti silloin hankintalistallamme on uusinta uutta, joka sijoittuu laitteiden hintahaitarissa hiukan kultaisen keskitien yläpuolelle. Hyviin laitteisiin satsaaminen helpottaa arkea, koska silloin kaikki yleensä toimii niin kuin pitää, kertoo Räty.
– Hankinnoissa törmäsimme globaaleihin komponenttien ja laitteiden toimitushaasteisiin, ja erityisesti näyttöjen kanssa muutimme suunnitelmaa useammankin kerran. Marskidatan yhteyshenkilö piti minuun aktiivisesti yhteyttä, ja yhteistyömme tuloksena saimmekin lopulta käyttöömme alkuperäistä suunnitelmaa paremmat ja halvemmat näytöt!
Rakennusliiton ja Marskidatan yhteistyön ytimessä ovat suora yhteydenpito ja aktiivinen ote arjen moninaisissa IT-tarpeissa. Marskidatan ServiceDeskin ja asiantuntijoiden ansiosta Räty voi myös lomailla rauhassa, sillä lomatuuraus toimii yhteistyössä hyvin.
– Tärkeää on, että voin luottaa Marskidatan työhön 100 % – kun minulle sanotaan, että huomenna on jokin asia valmis, niin sitten se myös on valmis. Tiedän myös, että aina saan apua, kun soitan, tiivistää Räty toimivan yhteistyön perustan.
– Olen kyllä suositellut Marskidatan palveluita tuttavilleni, sillä koen että hommat ovat yhteistyössämme hoituneet niin kuin on sovittu. Meillä luottamus on molemminpuolista.