– Toivon, että kumppanuutemme säilyy jatkossakin tällaisena kasvollisena ja proaktiivisena yhteistyönä, mitä se on tähän asti ollut. Meille sosiaali- ja terveysalan toimijoille tulee muun muassa laista tietynlaisia velvoitteita, joten minulle on tärkeää, että IT-kumppanimme osaa tarjota meille oikeanlaisia ratkaisuja maailman ja IT-ympäristöjen koko ajan muuttuessa, kertoo GeriWell Oy:n toimitusjohtaja Heli Peltola.
Kotihoitoa sekä hoiva- ja kotipalveluita tarjoavan GeriWell Oy:n ja Marskidatan välinen yhteistyö käynnistyi lähes vuosikymmen sitten luontevasta, olemassa olevasta kontaktista, kun GeriWellin perustaja Heli Peltola ja Marskidatan silloinen omistaja tunsivat toisensa.
– Valinta oli minulle silloin aika automaattinen, sillä halusin päästä yritystoiminnassani mutkattomasti liikkeelle ja Marskidatan tutun omistajan vuoksi luottamus hänen yritykseensä oli jo olemassa. Muita IT-palveluntarjoajia en silloin edes pohtinut, kuvailee Peltola GeriWellin ja Marskidatan yhteisen taipaleen alkua.
Yhteistyön ensimmäisessä vaiheessa Peltola hankki yritykseensä Marskidatan kautta tietokoneen ja muutaman puhelimen. Yritysten välinen yhteistyö on kuluneen kymmenen vuoden aikana laajentunut merkittävästi, eikä tarvetta IT-kumppanin vaihtamiselle ole ilmennyt.
– Mielestäni kaikkien vaihdosten tulee olla perusteltuja, eikä huvin vuoksi sellaista kannata tehdä. Oma aikani on myös rahaa, joten pyrin aina pitkäaikaisiin ja sujuviin kumppanuuksiin paikallisten yritysten kanssa, tiivistää Peltola oman yrityksensä tarpeita.
Suurin osa GeriWellin työntekijöistä käyttää työvälineenään puhelinta, joten hyvin toimivat laitteet sekä puhelinliittymät ovat heidän työpäiviensä selkäranka.
– Puhelimien ja yhteyksien tulee toimia moitteettomasti, kun meidän työntekijämme liikkuvat yksin pitkin maaseutua asiakkaan luota toiselle. Paperille ei GDPR:n vuoksi saa kirjoittaa enää mitään, joten jos puhelin tai verkko lakkaa yhtäkkiä toimimasta, on työntekijän tilanne hyvin hankala sekä asiakas- että työaikakirjausten, yhteydenpidon ja turvallisuuden näkökulmasta, kertoo Peltola.
Marskidatan toimittamat puhelimet sekä Telian liittymät ovat toimineet GeriWellin tarpeessa hyvin. Tilatut laitteet toimitetaan GeriWellin työntekijöille valmiiksi asennettuina siten, että niissä on kaikki sovitut järjestelmät ja sovellukset heti käyttövalmiina.
– Minusta ei ole järkevää ajankäyttöä metsästää työntekijöille uusia puhelimia eri kauppojen tarjouksista, ja sen jälkeen kuluttaa aikaa laitteiden hakemiseen tai asentamiseen. Tämän vuoksi uuden laitetarpeen noustessa esiin laitan vain Marskidatalle viestiä ja kuvailen laitteen käyttötarvetta ja pyydän suosituksia. Tähän he yleensä vastaavat ehdottamalla paria tai kolmea vaihtoehtoa, mistä sitten itse teen valinnan.
Puhelimien lisäksi Marskidata on toimittanut GeriWellille muitakin toimistotyön välttämättömyyksiä, kuten hallinnon työntekijöiden tietokoneet, näyttöjä, kuulokkeita, tabletteja sekä monitoimilaitteen palveluna tulostamiseen ja skannaukseen.
– Tavoitteeni on aina, että tehdään mahdollisimman vähän turhaa työtä, ja että kaikki on sujuvaa, summaa Peltola yhden oleellisista tekijöistä IT-kumppanuudessa.
Konkreettisten laitetoimitusten lisäksi Marskidatan osaaminen ja asiantuntija-apu ovat tärkeässä roolissa varmistamassa GeriWellin arjen sujuvuuden ja työnteon käytänteet.
– Toimialamme tärkeiden järjestelmien lisäksi tarvitsemme kaikkiin laitteisiimme myös laadukkaat tietoturvaratkaisut sekä helpot viestintäkanavat työntekijöille. Nämä molemmat avut olemme saaneet Marskidatalta, kertoo Peltola viimeisimpien vuosien kehitysprojekteista.
Tietoturvariskien tiedostaminen ja huomioiminen on arkaluontoista materiaalia käsittelevien GeriWellin työntekijöiden arjessa tärkeää, joten Marskidatan avulla puhelinten käytöstä on tehty turvallista. Tarve Teamsin ja sähköpostin käyttöön puolestaan nousi esiin pandemian aikana, ja nyt ne ovat oleellinen osa arjen liikkuvaa työntekoa ja GeriWellin työyhteisön välistä yhteydenpitoa.
– Marskidatan asiantuntijoiden apu näkyy meillä konkreettisesti myös ajansäästönä. Erilaisia laitepäivityksiä tulee liiketoiminnassa vastaan säännöllisesti, tai sitten jos esimerkiksi tietokone bugittaa, niin meille on kaikille selvää, että Marskidatan ServiceDesk on silloin osoite, mistä avun saa. Oleellista toki on, että laitteet ja asennukset on alun perin tehty niin, että ne toimivat hyvin yhdessä, eikä perustyö takkua meillä kenelläkään sen vuoksi, summaa Peltola.
Työnteon laitteet ja sovellukset, tietoturva-asiat sekä työnteon tavat ovat muuttuneet viimeisen kymmenen vuoden aikana merkittävästi, eikä muutoksen tahti vaikuta ainakaan hidastuvan. Myös toimialakohtainen tuntemus it-ratkaisuiden ja -mahdollisuuksien on tärkeä luottamusta kasvattava tekijä.
– Toivon, että kumppanuutemme säilyy jatkossakin tällaisena kasvollisena ja proaktiivisena yhteistyönä, mitä se on tähän asti ollut. Meille sosiaali- ja terveysalan toimijoille tulee muun muassa laista tietynlaisia velvoitteita, joten minulle on tärkeää, että IT-kumppanimme osaa tarjota meille oikeanlaisia ratkaisuja maailman ja IT-ympäristöjen koko ajan muuttuessa, kertoo Peltola.
Myös Marskidatan yhteyshenkilö Eelis saa kiitosta ripeästä palvelustaan.
– Vaikka meillä yhteyshenkilö on matkan varrella vaihtunut, niin silti tuntuu, että meidät tunnetaan Marskidatalla hyvin. Esimerkiksi nykyinen yhteyshenkilömme Eelis reagoi viesteihini todella nopeasti!
– Suosittelen Marskidataa kumppaniksi kaiken sujuvuuden, helppouden ja luotettavuuden vuoksi. Heidän kanssaan minä voin luottaa, etteivät he myy automaattisesti kalleinta mahdollista tuotetta, vaan aina sen järkevän ratkaisun, mitä me tarvitsemme, Peltola tiivistää lopuksi.