Opiskeluaikoina stereotyyppinen muotoilija oli mielestäni henkilö, joka kulkee tasaraita- tai jokamiespaidassa, puukehyksin varustelluissa ristomatti-laseissa, tyylikkäästi Karhun lenkkareissa ja huovutetut design-helmet kaulassa. Pohtimassa jalat sammaleessa tuolin ääriviivoja tai yläpilvessä, ah, niin käyttäjälähtöisten palvelujen konsepteja. Tämä samainen stereotyyppi ammensi osaamisensa taiteesta ja ratkaisi luovuuden ja teollisuuden ristiriitoja leveillä ja kapeilla pensseleillä.
Onneksi kasvoin tuosta stereotypiasta nopeasti yli ja tajusin, että muotoilija voi oikeasti olla auttamassa kokonaisuuksien hahmottamisessa ja kehittämisessä paljon monipuolisemmin ja käytännönläheisemmin. Oivalluksen jälkeen olen toiminut ydinvoima-alalla, sote-uudistuksen hankkeissa ja nyt ehdottomassa suosikissani: ICT-alalla työn muotoilun parissa.
Työn muotoilulla tarkoitetaan työntekijän keinoa hallita oman työnsä vaatimuksia, sekä omia ja työnsä voimavaroja. Työn tekemisen tiedostettu hallinta, toimintatapojen ja vuorovaikutuksen sekä työympäristön muokkaaminen omaa osaamista, arvoja ja tarpeita vastaavaksi ovat työn muotoilun keskiössä.
Työn muotoilu korostuu virtuaalisessa työyhteisössä, jolla tarkoitetaan liikkuvan ja monipaikkaisen työntekijän yhteistyötä ja vuorovaikutusta muiden työntekijöiden kanssa. Virtuaalisilla yhteistyöalustoilla korostuu myös yhteiskehittäminen, joka on uuden luomiseen tähtäävää yhteistyössä tehtävää toimintaa. Tämä näkyy muun muassa palvelujen muotoilemisessa, jossa tarvitaan innovointia ja konseptointia monista näkökulmista.
Roininen, M. (toim.) 2019. Työn muotoilu mobiilissa ja monipaikkaisessa työssä. Turun ammattikorkeakoulun raportteja 261. Turku: Turun ammattikorkeakoulu.
Ajatusten jakamisen kynnys madaltuu, kun työntekijä tuntee kuuluvansa yhteisöön. Yhteisöön kuuluvuuden tunnetta voidaan mobiilissa ja monipaikkaisessa työssä edesauttaa varmistamalla riittävä osaamisen taso yhteistyöalustalla toimimiseen, sekä johtamalla työtä strategian mukaisesti myös digitaalisessa työympäristössä.
Olemme monien muiden tavoin tehneet hälyttäviä huomioita siitä, että digitaalisen työympäristön ja digitaalisen työpäiväkokemuksen johtamiseen ei ole vielä juuri kiinnitetty huomiota. Asiakkaidemme kanssa käytyjen keskustelujen perusteella tämä johtuu pitkälti siitä, että koronapandemian seurauksena rytinällä vuorovaikutuksellisiin ympäristöihin siirtyminen ei jättänyt aikaa asian pohtimiselle, saati digitaalisen työympäristön suunnitelmalliselle johtamiselle. Sen aika on nyt, kun valo tunnelin päässä on jättänyt jälkeensä pelkästään Suomessa kokonaisen kansakunnan, joka siirtyi hetkessä modernien työtapojen pariin.
Yhteisöllisyys on tärkeä voimavara jokaiselle organisaatiolle. Yhteisöllisyyden kulttuurin luominen ei tapahdu itsestään, eikä mikään teknologia tee itsessään autuaaksi. Tarvitaan aikaa, omistajuutta, johtamista ja jatkuvan kehittämisen mielen mallia. Eli tarvitaan resursseja ympäristöjen hallintaan ja ylläpitoon, kehittämiseen ja eri käyttäjäryhmien koulutukseen.
Kun oppii pyörällä ajamisen perusidean, voi jonkin ajan kuluttua testailla haastavampia metsäpolkuja, johtaa porukan maantielenkille tai innostua jopa kikkailemaan ja temppuilemaan. Ilman käsiä ei kuitenkaan kannata pitkiä matkoja ajaa.
Microsoft 365 on ohjelmistopaketti, jonka avulla voit pitää yhteyttä ja työskennellä tehokkaasti. M365-ympäristön kruununjalokivi on Microsoft Teams, joka tuo kaiken työn tekemisen samaan paikkaan.
Sinä aikana, kun olen ollut luomassa ja kehittämässä Microsoft Teams -ympäristöjä, se on kasvanut 8 miljoonan (2018) käyttäjän yhteistyöalustasta 145 miljoonan (Q2 2021) käyttäjän maailmanvalloittajaksi. Päivittäisiä käyttäjiä heinäkuussa 2021 oli yli 115 miljoonaa, mikä on huomattavasti enemmän, kuin esimerkiksi kilpailevan alusta Slackin 14 miljoonaa päivittäistä käyttäjää. Business of Apps, 2021.
Tiesitkö, että tätä kaikkea ja paljon muuta kuuluu todennäköisesti jo lisenssiisi videopuheluominaisuuksien lisäksi?
Pyörää kannattaa ajaa molemmilla polkimilla.
Työpajoissa kehitämme asiakkaan kanssa konkreettisesti M365-ympäristöä yhdessä Microsoft-tiimimme piinkovien teknisten asiantuntijoiden kanssa. Asiakas pääsee itse puikkoihin, jolloin varmistamme oppimisen myös ympäristön muokkaamisen aikana. Mitä oman organisaation resursseilla ei ole järkevää tehdä, me toteutamme yhdessä kanssasi. Usein tällaisia projekteja ovat esimerkiksi SharePoint Online -intrat.
Työpaja on muotoilijalle tärkeä menetelmä haastatteluiden, kyselyiden ja datan analysoinnin lisäksi. Hyvin suunnitelluilla työpajoilla mahdollisestaan eri käyttäjäryhmien osallisuus kehittämisessä. Näin sisäisistä palveluista tulee organisaatioille aidosti vähintään käyttäjäkeskeisiä.
Koulutuspalvelumme varmistavat asiakkaan tahtisesti pala kerrallaan, että organisaatiosi osaaminen on digitaalisen työympäristösi tasolla. Pyörällä ajaminen aloitetaan siitä, että laitetaan kypärä päähän. Turvallisuus ja perusta kuntoon ennen omille tutkimusmatkoille siirtymistä.
Asiantuntijaresurssimme ovat käytettävissä palveluna juuri sinun tarpeisiisi räätälöidysti. Isoihin ja pieniin kokonaisuuksiin, matalalla kynnyksellä.
Uskalla pyytää apua digitaalisen työympäristön haltuun ottoon. Me lupaamme, että saat avuksesi ammattitaitoisen tiimin, joka ei puhu ATK:ta, mutta jolla on laaja-alainen ICT-asiantuntemus tukenaan jokaisella askeleella.
Varaa aika maksuttomaan modernin työn konsultointiin täällä, ja kerro meille, kuinka voimme auttaa!