VPN-yhteys tulee yleensä esiin terminä töitä tehdessä ja käyttäessä laitteita tai järjestelmiä. Tämä näkyy myös Marskidatan ServiceDeskissä tukipyyntöinä ja kysymyksinä. Yleisimmät VPN:ään liittyvät ongelmat ilmenevät niin, etteivät yhteydet tai tunnukset toimi. Käyttäjät eivät esimerkiksi pääse kirjautumaan sisään tietokoneelle tai johonkin yrityksen järjestelmään. Ensimmäiseksi ServiceDeskissä kysymmekin, ”onko sinulla VPN päällä?”
Tarkoituksenani on avata hieman, mitä VPN yksinkertaisimmillaan on, ja miksi sekä mihin sitä käytetään.
VPN-yhteyden avulla luodaan yrityksen oma sisäverkko, jonka käyttäminen vaatii internetyhteyden ja käyttäjätunnukset. Näin luodaan kriittisistä palveluista huomattavasti turvallisimpia, kun niihin ei ole pääsyä julkisesta verkosta.
VPN:ää käytetään ja mainostetaan pääasiassa sen tietoturvan vuoksi. Yksityiskäyttäjällekin siitä voi olla hyötyjä, mutta enemmän siitä hyötyvät yritykset ja sen työntekijät.
Tämä kuitenkin tietysti riippuu siitä, millä tavalla ja miten turvallisesti internettiä käyttää. Ilman VPN-yhteyttä datasi, esimerkiksi sijaintisi, verkko-osoitteesi (IP:si), sekä selaushistoriasi on käytännössä kenen tahansa saatavilla ja hyödynnettävissä.
En myöskään voi suositella ilmaiseksi saatavaa VPN-yhteyttä, sillä sitten samalla antaa kaiken datan VPN-yhteyden ylläpitäjälle. Kauhuskenaariona voisi olla, että yritys myy datasi eteenpäin saadakseen rahaa. Yhteyden ylläpito ei kuitenkaan ole ilmaista, joten kannattaa miettiä onko ilmainen VPN sen arvoista?
VPN:ää on monentyyppistä. Annan nyt muutaman esimerkin yrityksessä mahdollisesti vastaantulevista VPN-yhteyksistä.
Esimerkiksi yrityksen intra hyödyntää todennäköisesti VPN-yhteyttä, jotta samaan verkkopalveluun on mahdollista päästä useasta eri toimipisteestä. Toimipisteiden verkot voidaan yhdistää toisiinsa ”tunneleilla”, jotta verkot ja laitteet keskustelevat helposti ja turvallisesti keskenään.
Tavanomaisemmin käyttäjältä löytyy tietokoneeltaan mahdollisuus etäkäytettävään VPN-yhteyteen. Tätä VPN-yhteyttä voi olla mahdollista käyttää myös puhelimesta.
Tämä tarkoittaa sitä, että tietokoneella on ohjelmisto, josta työntekijä kirjautuu sisään VPN-tunnuksillaan ja pääsee yhdistymään yrityksen verkkoon. Näin tietokoneen internetyhteys toimii ikään kuin olisit toimistolla paikan päällä.
VPN-yhteys mahdollistaa etätöitä tehdessä käyttäjälle huomattavasti turvallisemman verkkoyhteyden ja tiedostojen tietoturvallisemman säilytyksen. Tämä on tärkeää huomioida, jos yrityksen verkosta pääsee muun muassa verkkokansioihin.
Samalla tavoin voidaan rajoittaa esimerkiksi jonkin ohjelmiston toimintaa niin, että se toimii vain yrityksen verkossa. Tällä tavoin rajoitetaan mahdollisuutta ulkopuoliselle väärinkäytölle. VPN:n avulla verkkoon yhdistymällä käyttäjät voivat kuitenkin päästä käyttämään ohjelmistoa, vaikka eivät olisi fyysisesti verkon lähettyvillä.
Käyttäjä kirjautuu VPN-ohjelmistoon sisään. VPN-palvelin löytää käyttäjän, toteaa oikeuksien olevan kunnossa, jolloin muodostuu ”tunneli”. Tunneliksi kutsumme VPN:n luomaa salattua yhteyttä. VPN-ohjelmisto ja palvelin kryptaavat eli muuntavat koodiksi kaiken datan, joka tunnelissa kulkee, tunnuksella, jonka vain järjestelmä tietää.
Kun data kulkee tunnelia pitkin, siihen ei pääse käsiksi ilman, että osaa purkaa salauksen. Palveluntarjoajasta riippuu, miten turvallinen salausmenetelmä siinä on. Kun data on siirtynyt laitteelta toiselle, VPN-järjestelmä voi taas dekryptata eli palauttaa datan ja datasta tulee jälleen luettavaa.
Ota rohkeasti yhteyttä Marskidatan ServiceDeskiin, mikäli sinulla tulee kysymyksiä VPN:stä. Marskidatalla autamme yrityksiä löytämään sopivat tietoliikenneratkaisut erilaisiin tilanteisiin. Näitä voivat olla esimerkiksi yhteyksien luominen etätyöntekijän työskennellessä muualla kuin toimipisteessä tai vaikka yhteyksien luominen toimipisteen sekä ulkoisen konesalin välille. Kysy lisää näistä ratkaisuissa, ota yhteyttä myynti@marskidata.fi.
Voit myös itse tutustua kirjoituksen lähteisiin Microsoft Azure: What is a VPN? (eng.).