Marskidata logo
Marskidata logo
Ota yhteyttä
Blogi

Tietoturva päättäjän näkökulmasta, osa 2

Edellisessä blogissani Tietoturva päättäjän näkökulmasta, osa 1 käsittelin sitä, että tietoturvaa ei voida enää tänä päivänä sivuttaa tai toteuttaa välttämättömänä pahana, vaan yritysjohdon tulee herätä todellisuuteen. Keskisuurissa ja suurissa yrityksissä tietoturva vieritetään usein IT-osaston vastuulle. IT-osaston koko on yleisesti 1–2 asiantuntijaa 100 työntekijää kohden, pienemmissä yrityksissä IT on lähes aina ulkoistettu kumppanille ja toimiston ”osaavin […]
Lue lisää

Edellisessä blogissani Tietoturva päättäjän näkökulmasta, osa 1 käsittelin sitä, että tietoturvaa ei voida enää tänä päivänä sivuttaa tai toteuttaa välttämättömänä pahana, vaan yritysjohdon tulee herätä todellisuuteen. Keskisuurissa ja suurissa yrityksissä tietoturva vieritetään usein IT-osaston vastuulle. IT-osaston koko on yleisesti 1–2 asiantuntijaa 100 työntekijää kohden, pienemmissä yrityksissä IT on lähes aina ulkoistettu kumppanille ja toimiston ”osaavin kaveri” hoitaa IT-osastoa oman työn ohella. Vastuu on aina kuitenkin johdolla ja tietoturvauhat koskevat kaiken kokoisia yrityksiä. Blogin tässä osassa mietimme, ovatko tietoturvan resurssit riittävät? Käymme läpi johdon vastuuta liiketoimintariskin ja hallinnollisen tietoturvan näkökulmasta.

Liiketoimintariskit

Mikä sitten on tämän sisäisen IT-osaston tai ulkoisen kumppanin kompetenssi vastata tietoturvasta? Samaisten viimeisen kymmenen vuoden aikana olen Account Managerina toimiessani tavannut satoja yritysten IT-vastaavia, joiden kaikkien tehtävänä on yksiselitteisesti pitää yrityksen IT-ympäristö toimintakykyisenä. He vaihtavat patterit hiireesi, ottavat sähköpostin käyttöön uuteen puhelimeesi, palauttavat unohtuneet salasanasi ja niin edelleen. Päivittäinen työkuorma on yleisesti sillä tasolla, ettei osaamisen kehittämiseen esimerkiksi tietoturvan saralla jää aikaa. Vajaan 18 vuoden aikana olen törmännyt vain kahteen IT-vastaavaan, jolla on ollut voimassa oleva sertifikaatti käytössä olevan tietoturvasovelluksen asiantuntijuuteen.

Riskien minimoimiseksi tietoturva tulisi rakentaa ja kehittää asianmukaisen mallin avulla. Tässä mallissa yritysten tietoturva rakentuu yleisesti kumppaneiden sertifioitujen asiantuntijoiden osaamisen hyödyntämiseen. Tällöin kumppanin verkkoasiantuntijat asentavat uuden palomuurin ja vastaavat ohjelmiston päivittämisestä palomuuripalvelun mukaisesti, päätelaitesuojaukseen on hankittu lisenssit kumppanilta, joissa asennuksen ja käyttöönoton hoitaa päätelaitesuojausohjelmistoon sertifioitu asiantuntija. Yrityksen IT- vastaavasta tulee pääkäyttäjä, jolle kumppani toimittaa korkeintaan raportit sovellusten keräämistä tapahtumista, ellei muuta ole sovittu.

Tekniseen tietoturvaan sertifioidut asiantuntijat pitävät osaamistaan yllä jatkuvasti, mihin yritysten IT-vastaavilla ei yksinkertaisesti ole mahdollisuutta. Teknisessä tietoturvassa vuosi on pitkä aika. Ratkaisuja tulee päivittää jatkuvalla syötöllä uhkien muuttuessa kiihtyvällä vauhdilla.

Tässä päästään yrityksissä yhden ongelman ytimeen: Tietoturvaa ei saada kerralla kuntoon, projektinomaisesti. Yrityksen tulisi prosessinomaisesti kehittää tietoturvaansa jatkuvasti ja sen tulisi olla osa yrityksen kulttuuria. 

Riskien hallinta

Miten päättäjän sitten tulisi toimia vastuullaan olevan tietoturvan suhteen? Tietoturvan teknisiin yksityiskohtiin on turha käyttäjätason osaamisella keskittyä, sen sijaan tulisi keskittyä kysymykseen riskistä. Mitä nämä yrityksen toimintaan liittyvät riskit voisivat olla?

  • Voiko yksi hiiren klikkaus pysäyttää tuotantomme kahdeksi päiväksi?
  • Onko kaikilla pääsy kriittisiin tiedostoihin?
  • Onko henkilöstöä ohjeistettu käyttämään sovelluksia niin, ettei niistä synny yritykselle mainehaittoja?
  • Miten NIS2-direktiivi vaikuttaa toimintaamme?

Yrityksen johto vastaa siitä, että yritys toimii liikeidean mukaisesti ja toimitusjohtaja vastaa toiminnan tuloksesta. Jos yhden hiiren klikkaus johtaa 2–3 päivän tuotannon pysähdykseen, menetetään noin 1 % vuotuisesta liikevaihdosta ja tuloksesta, menetettyinä työpäivinä. Mikäli yrityksen arkaluontoisia tietoja päätyy esimerkiksi mediaan, voiko tämä maineen menetys johtaa tärkeimmän asiakkaan tai kumppanin menettämiseen ja mikä vaikutus sillä on yrityksen liikevaihtoon? Muistutan vielä, että GDPR- ja NIS2-sääntöjen rikkominen voi johtaa oikeudellisiin seurauksiin.

Onnistunut tietoturva

Liiketoimintariskin kannalta yritysjohdon tulee huolehtia omanaan siitä, että hallinnollinen tietoturva on kunnossa. Hallinnollinen tietoturva kattaa politiikan, menettelytavat ja toimintatavat, joita yritys toteuttaa tietoturvan parantamiseksi. Se sisältää esimerkiksi tietoturvapolitiikan, tietoturvasuunnitelman, riskienhallinnan, palautumissuunnitelman ja käyttöoikeuksien hallinnan. Järeimmillään yritys voi standardoida tietoturvansa osaksi kaikkea toimintaa, kansainväliseen tietoturvanhallinta standardiin ISO27001 (ISO/IEC 27000 Tietoturvallisuuden standardisarja). Tietoturva on niin vahva, mitä sen heikoin linkki on.

Siksi onnistunut tietoturva huomioi kaikki osa-alueet:

  • Hallinnollinen tietoturva – Tietoturvan johtaminen ja hallinnointi
  • Henkilöstön tietoturva – Henkilöstön vastuut, roolit ja ohjeistus
  • Toimitilojen tietoturva – Toimitilojen ja laitteiden fyysinen suojaaminen
  • Laitteiden tietoturva – Käytettävien laitteiden yleinen suojaaminen
  • Sovellusten tietoturva – Käytettävien sovellusten tietoturva
  • Tietoliikenteen turvallisuus – Tiedon siirtoon liittyvä turvallisuus
  • Tietoaineiston turvallisuus – Tietoa sisältävien dokumenttien käsittely

Järkikäteen resurssoinnissa

IT ja tietoturva mielletään helposti samaksi asiaksi, mutta eivät ne sitä ole, vaan kulkevat hyvin käsi kädessä ja päällekkäin, esimerkiksi ohjelmistopäivitykset ovat osa toimivaa IT- ympäristöä käytännön tasolla ja todella merkittävä osa tietoturvaa. Yritysjohdon olisi kuitenkin hyvä käsitellä näitä kahtena eri aiheena ainakin budjetoinnissa, hyvin usein tietoturvabudjetti on osa IT-hankintoja.

Mikä tietoturvassa sitten maksaa? Tietoturva ja siihen liittyvät palvelut vaativat aina korkeimman tason asiantuntijaosaamista. Tehty työ taas ei näy loppukäyttäjälle. Ensimmäisessä blogin osassa alussa mainitsemani epäilyttävä sähköposti on merkki siitä, ettei tekniset tietoturvaratkaisut toimi optimaalisesti, toimivassa ratkaisussa loppukäyttäjä ei edes saa epäilyttävää sähköpostia Saapuneet-kansioonsa. Tämän pienen näkyvän muutoksen eteen on mahdollisesti jouduttu hankkimaan uutta tekniikkaa ja sen käyttöönottoon tehty useampi päivä töitä. Korkean teknisen tietoturvatason ratkaisuissa nähdään, mitä kaikkialla yrityksen verkossa tapahtuu reaaliaikaisesti, mahdollisiin lauenneisiin uhkiin pystytään vastaamaan minuuteissa ja valvonta tapahtuu 24/7.

Tämän kaltaisten täyden valvonnan ja reagointipalveluiden kustannus on laajuudesta huolimatta keskimäärin vähemmän kuin yhden uuden työntekijän palkkakulut kuukausitasolla ja todennäköisesti paljon vähemmän kuin vaihtoehtoinen kustannus 1 % liikevaihdosta, mikäli tuotanto pysähtyy.

Marskidata IT-kumppanina

Marskidatan asiantuntijat auttavat yrityksen tietoturvan parantamisessa, tietoturvan alkukartoituksesta aina hallinnon konsultointiin, jolla luomme asiakaskohtaisen tietoturvapolun kehittyvälle tietoturvaprosessille. IT-kumppanina meillä on mahdollista täydentää palveluitamme kattavilla teknisillä tietoturvaratkaisuilla, jotka täyttävät myös NIS2-vaatimukset.

Tutustu asiakastarinaan Lakan Betoni sai tietoturvan kehityssuunnitelman Health Checkin myötä. Lue lisää NIS2-direktiivistä sivultamme OLETKO VALMIS NIS2-direktiiviin? ja tutustu palveluihimme Tietoturva.

Ota meihin yhteyttä, me autamme sinua!

Arto

Account Manager

040 663 9750

arto.pekkarinen@marskidata.fi

Kiinnostuitko kattavista IT-ratkaisuistamme? Ota yhteyttä, olemme täällä sinua varten!

1.
Ota meihin yhteyttä lomakkeella, soittamalla tai sähköpostilla.
2.
Käydään yhdessä läpi IT-tuen ja laiteratkaisuiden tarpeesi. Kartoitamme nykytilanteesi esimerkiksi ohjelmistojen, päätelaitteiden, tietoturvan tai työn tehostamisen näkökulmasta.
3.
Annamme sinulle sopivan ratkaisuehdotuksen.  Toimitamme tarvitsemasi laitteet ripeästi, ja palvelumme käynnistyy nopeasti sopimuksen jälkeen.
4.
Me palvelemme myös silloin, kun kaikki toimii hyvin – olemme vain yhden yhteydenoton päässä.

Yhteydenottolomake

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Marskidata logo

Marski Data Oy

Saapumisohjeet
Saapumisohjeet

Saapumisohjeet
Saapumisohjeet
envelopephone-handsetchevron-downarrow-down