Marskidata on yritys, johon mahtuu monenlaisia työtehtäviä. Tällä kertaa blogissamme tutustummekin niistä yhteen hieman tarkemmin. Junior System Specialistin tehtävässä päivät koostuvat pääasiallisesti uusien Canon-tulostimien ja -monitoimilaitteiden esiasennuksista. Lisäksi tehtäviin kuuluvat laitteiden asennus loppuasiakkaille sekä ns. ”huoltotikettien” ongelmanratkaisu.
Työtehtävät vaativat Canon-tulostimien ja -monitoimilaitteiden mekaanisen toiminnan ja käyttöjärjestelmän tietämystä. Lisäksi Junior System Specialistin tehtävässä vaaditaan osaamista suorittaa NT-ware uniFLOW Online-järjestelmän käyttöönotto ja konfiguroida se asiakkaan käyttöön.
Sen jälkeen, kun myyjät ovat tehneet omat taikansa, tipahtaa omalle tiimilleni eli Printille asennuskeikka. Tästä alkaa monitoimilaitteen käyttöönottoprosessi, jonka olen jakanut alle kolmeen vaiheeseen:
Esiasennus alkaa laitteen valmistelulla toimitusta varten. Aluksi tsekataan mitä kaikkea on myyty esim. lisäkasetti- tai peltijalusta. Esiasennusvaiheessa myös asetetaan laitteeseen asiakaskohtaiset tiedot.
Kun laite on saatu esiasennettua ja testattu toimivaksi, alkaa aikataulujen sovittelu asiakkaan kanssa. Tässä vaiheessa varmistetaan minkälainen kohde on, eli onko esteitä, portaita tai korkeita kynnyksiä, mitkä pitäisi ottaa huomioon laitetta toimittaessa.
Hypätään suoraan siihen, kun laite on omalla sijainnillaan asiakkaalla. Varmistetaan että laitteeseen ei ole tullut mitään vauriota kuljetuksen aikana (laitteen omat säädöt ja testit).
Laite testataan verkon osalta mm. saadaanko laite monitoripalveluun eli eMaintenanceen, tämän palvelun kautta saamme tiedon, kun laitteen väriaine on vähissä tai lopussa. Päivitetään jo olemassa olevat vanhat ajurit sekä testataan tietenkin tulostuksen ja skannauksen toiminta.
Lopuksi annetaan vielä käyttöopastus asiakkaalle eli käydään läpi, miten laite toimii ja miten voidaan välttää mahdollisia vikatilanteita.
Print Solutions-tiimin toimesta hoidetaan kaikki Canon tulostamiseen ja tulostuksenhallintaan liittyvät asennukset, huollot, projektit ja konsultoinnit. Tiimin tehtävistä omalle tontille osuvat eritoten asennukset, huollot ja projektityöt.
Jos hakee paikkaa Print Solution-tiimistä, on hyvä olla persoonaltaan huumorintajuinen, tilanteen vaatiessa totinen, valmis oppimaan uutta, sekä ottamaan vastuuta monenlaisista tehtävistä. Tärkeää on myös, että nauttii mahdollisuudesta kasvaa ja kehittyä uralla.
Tiivistäisin asian niin, että tehtävässä olisi hyvä olla kärsivällisyyttä, kykyä kysyä apua, sekä mielenkiintoa tutkia ja etsiä vastauksia. Iso hyöty on myös, mikäli omaat taidon oppia uusia asioita nopeasti.
Työssä parasta on jatkuva onnistumisen tunne, kun laite saadaan jälleen toimintakuntoon asiakkaalle.
Sain tiedon, että asiakkaan monitoimilaite tekee raitaa tulosteisiin. Lähdin diagnosoimaan ongelmaa tarkastamalla laitteen keskeisten osien kunnon, mutta en löytänyt mitään hälyttävää. Seuraavaksi tein nopean tsekkauksen skannauslasille huomatakseni roskat tai muun lian. Tulostettuani laitteella muutaman testisivun totesin, että vika rajautui syöttölaitteeseen.
Syöttölaitteesta kopioidessa paperiin tuli edelleen samainen raita, joten asetin paperin lasille ja katsoin mihin kohtaan raita osui. Tarkemmalla tarkastelulla huomasin lopulta likatahran, joka aiheutti raidan. Opikseni otin sen, että malttia peliin. Lisävalo sekä tarkat silmät helpottivat kummasti asiaa.
Päädyin Marskidatalle töihin jo ollessani vielä ammattikoulussa. Aloitin ensin harjoittelijana, jonka jälkeen jatkoin töitä määräaikaisena. Osoitin mielenkiintoni alaa kohtaan ja ilmeisesti olin jopa kehityskelpoinen yksilö, koska marskilaisena polkua on nyt kuljettuna kaksi vuotta ja risat.
Tiesin ennestään jo Marskidatan yrityksenä, sillä yrityksellä on pitkä historia Mikkelissä ja se on sijainnut näkyvästi Kirkkopuiston kupeessa. Ennen Marskidatalle saapumista en kuitenkaan tiennyt juurikaan, kuinka laajalti täällä tehdään IT-hommia, joten ensifiilikseni oli hieman yllättynyt, mutta erittäin positiivinen.
Mainitsemassani ammattikoulun työharjoittelussa Marskidatalla pääsin opettelemaan printtereiden parissa monenlaisia asioita, ja nyt kaksi vuotta myöhemmin tuo opettelu jatkuu edelleen.
Aluksi ymmärrykseni printtereistä oli, että niille ei voi tehdä mitään muuta kuin ihmetellä vierestä ja kirota. Silloisen ymmärrykseni mukaan ne elivät täysin omaa elämäänsä. Hyvin nopeasti Marskidatalla aloitettuani ymmärsin, että kun merkkinä on Canon, laitteet toimivat varmasti.
Samalla tuli myös huomattua, että ongelmatilanteissa aina löytyy jokin tekijä, mikä aiheuttaa vian toiseen osaan. Voisin jopa verrata tulostimia autoon, koska molemmissa on ns. kulutusosia, jotka rikkoutuessaan tai kuluessaan alkavat aiheuttaa vikoja.
Aloittaessani työni Marskidatalla tietoni Canon-tulostimista oli nolla.
Marskidata on hyvä paikka tiimipelaajille, jotka haluavat kehittää itseään. En olisi koskaan uskonut tekeväni kaikkea tätä, mutta tässä sitä ollaan. Olen aina saanut vastauksen kysymyksiini ja tarttunut tarjottuihin koulutuksiin.
Pidän tasapainon töiden ja vapaa-ajan välillä ajattelemalla töitäni vain tehtävinä, jotka hoidetaan työajalla. En koskaan ota töitä mukaan kotiin, vaan jätän ne aina työpaikalle. Marskidata mahdollistaa tämän hyvin, koska työt pyritään aina tekemään sovitun työajan puitteissa. Tulevaisuudessa toivon olevani mestari printtereiden parissa. Tavoitteen saavuttamiseksi on vielä otettava muutama askel.
Tulevaisuudessa minusta tulee printtijärjestelmien asiantuntija.
Mikäli sinua kiinnostaa työ tai harjoittelupaikka Marskidatalla, tutustu Hae meille töihin! -sivuumme ja lähetä hakemuksesi osoitteeseen rekry@marskidata.fi. Lue myös tarkemmin Printin palveluistamme: Tulostimet palveluna yrityksille. Voit myös ottaa suoraan yhteyttä myynti@marskidata.fi, niin katsotaan yhdessä organisaatiosi tulostusympäristö kuntoon!