Yrittäjä, onko sinulle merkitystä sillä, kuka tuottaa yrityksesi IT-palvelut? IT-alalla Suomessa on tällä hetkellä menossa melkoinen konsolidaatio, eli paikallisia IT-alan yrityksiä on ostettu paljon ja näin on muodostettu entistä suurempia kokonaisuuksia. Mitä tämä sitten merkitsee sinulle asiakkaamme?
Olen itse ollut Marskidatalla nyt reilut 20 vuotta, ja tänä aikana toimintaympäristömme on muuttunut melkoisesti. Samalla yrityksemme on kasvanut ja kasvaneiden muskelien ansiosta kyvykkyytemme tuottaa palveluita on luonnollisesti parantunut. On selvää, että emme pystyisi palvelemaan isoa osaa asiakkaistamme, mikäli olisimme saman kokoluokan toimija kuin vaikka viisitoista vuotta sitten. On siis selvää, että tällä toimialalla suuruudesta on tiettyä hyötyä.
Mutta mitä sinä yrittäjänä mietit, jos se tuttu taho, minne olet voinut soittaa tarvittaessa vaikka ilta seitsemältä olisikin jatkossa osa jotain suurempaa? Itselleni tuli tutulta yrittäjältä tässä tovi sitten tuollainen soitto kello 18.50, enkä varmasti ole ainoa yrittäjä, kenelle tällaisia yhteydenottoja tulee. Prosessit ja toimintamallit ovat ilman muuta tarpeellisia, mutta itse ainakin arvostan sitä, että palveluntuottajalla on ne tutut kasvot ja yhteystiedot, mitä kautta sitä apua voi hätyyttää, myös toimistoajan ulkopuolella.
Toinen useasti esille tuleva asia on tiukkaan, vakioituun malliin, survotut yhteydenottokanavat. Luonnollisesti on tarpeen, että tavalliset tukipyynnöt menevät sen sovitun mallin ja prosessin mukaisesti, mutta entäpä silloin, kun sitä tavaraa on tullut tuulettimeen vähän reilummin ja koko ympäristö on täysin jumissa? Olisiko silloin hyvä, kun puhelimestasi löytyisi sen tutun yhteyshenkilön tai vaikkapa yrittäjän numero, minne soittaa, kun hätä on suurin?
Kehittäessämme omaa Marskidatan konesalipalveluamme teimme tutkimusta niin olemassa oleville kuin prospektiasiakkaillekin. Yksi keskeinen huomio oli asiakkaiden toive hieman viilata palveluntarjoajien paketoituja tuotepaketteja. Samalla saimme asiakkailta palautetta, että ”kiitos kun otatte yksilölliset tarpeemme huomioon”. Jäykkään muottiin survotut tuotteistukset eivät kokemuksemme mukaan sovi läheskään kaikille asiakkaille, joten olisiko se paikallinen IT-kumppanisi oikea, jotta saisit juuri sinulle räätälöityä palvelua?
Kesällä 2023 käynnistämme projektin, minkä nimi on ”Suomen tyytyväisimmät Microsoft-asiakkaat”. Asiakkaistamme lähes 100 % käyttää Microsoftin tuotteita osana liiketoimintaansa. Samoin myös suurin osa niistä yrityksistä, jotka eivät vielä ole asiakkaitamme. Tunnistimme, että asiakkaat tarvitsevat apua, kumppanin, kuka pystyy tuomaan lisäarvoa asiakkaan tekemälle investoinnille. Uskon, että me juuri oikeankokoisena, paikallisena IT-kumppanina olemme asiakkaillamme arvokas, auttamalla asiakkaita hyödyntämään jo tehdyt investoinnit ja kehittämään omaa liiketoimintaansa moderneilla Microsof-ratkaisuilla, ratkaisuilla, joita tuotetaan paikallisilla, tutuilla resursseilla.
Tulevaisuudessa työvoiman saatavuus tullee vaikeutumaan kaikilla toimialoilla. Meillä Marskidatassa yksi keskeinen asia on tarjota erilaisia työkokeilu- ja työharjoittelupaikkoja aina omien resurssiemme niin salliessa. Moni nykypäivän marskilainen onkin aloittanut uransa meillä nimenomaan harjoittelun kautta. Väitän, että me paikalliset IT-palveluntarjoajat olemme innolla mukana tarjoamassa työharjoittelupaikkoja ja myös kehittämässä osaltamme koulutusta tulevaisuuden tekijöitä silmällä pitäen.
Miten sitten se paikallinen IT-palvelujentuottaja eroaa työnantajana näistä isoista valtakunnallisista kilpailijoistaan? Me työnantajana uskomme vahvasti siihen, että hyvin töissään viihtyvä henkilökunta haluaa myös tarjota asiakkaillemme parasta mahdollista palvelua. Tämä on keskeinen osa strategiaamme ja Toni kirjoittaakin tuoreessa blogissaan, miten Marskidata pitää huolta marskilaisista.