No totta kai kannattaa! Ja kannattaa laatia kilpailutus, jossa useampi kuin yksi tarjoaja pystyy tarjoamaan ratkaisujaan. Niin syntyy aito kilpailu. Tuon kirjoituksessani esiin havaintojani Suomen julkishallinnon kilpailuttamisesta, sillä omaan vankan asiakasymmärryksen kilpailuttamisen tuskista ja sopimusasioiden kiemuroista. Pohjaan näkemykseni 15 vuoden kokemuksiini ICT/AV-julkishallintomyynnistä ja tarjouksien tekemisestä eri tehtävissä. Tiesitkö sitä, että hankintalakia koskeva uudistus on vireillä? Myös päättäjät ovat heränneet siihen, että kilpailuttamisen myötä on mahdollisuus nostaa koko Suomen laatutasoa.
Suomen julkishallinnossa yleisenä mielipiteenä tuntuu olevan, että kilpailuttaminen on vaikeaa. Helpompi on vaan ostaa ”valmiilla sopimuksella”, sellaiselta taholta, jossa ollaan mukana omistajana 0,01–1 % osuudella. Vaikkakin hintalappu tuotteelle tai ratkaisulle on korkeampi, kuin mitä omalla julkisella kilpailutuksella saisi. Ja vaikka tiedostetaan, että useasti myös palvelutaso olisi paljon parempi kilpailutuksen kautta.
Onneksi on havaittavissa kriteerien muutosta, jossa laatu nousee yli helppouden. Hankintaa ja sopimuksen käyttöä selitellään usein prosessieduilla ja helppoudella. Ajatellaan, että ”säästämme isossa kuvassa”.
Olen tässä eri mieltä, kannattaa totta kai kilpailuttaa. Suomessa julkishallinto on iso, säästöjä on syytä saada hankinnoista, kuten myös menoista. Kilpailutus on kokonaisuudessaan oiva keino toteuttaa kokonaisvaltaista säästöä.
Hallitus on muun muassa laatinut tavoitteeksi reilun kilpailun edistämisen. ”Hallituksen tavoitteena on reilun ja avoimen kilpailun edistäminen. Markkinoiden avaamista jatketaan määrätietoisesti ja vastuullisesti.” Lähde: Orpon hallituksen ohjelmassa tavoitteita julkisiin hankintoihin ja sidosyksiköihin liittyen Jää nähtäväksi, mitä se käytännössä tarkoittaa ja millä aikavälillä se toteutuu. Valtioministeriön tiedotteessa on lisäksi mainittu:
Hallitusohjelmassa julkisille hankinnoille asetetaan lukuisia yksityiskohtaisempia tavoitteita. Näitä ovat muun muassa kustannussäästöjen aikaansaaminen, kilpailun lisääminen, in-house-hankintojen säädösmuutokset, hankintaosaamisen ja -prosessien kehittäminen sekä yhteishankintojen lisääminen.
Uudistus kuulostaa lupaavalta, sillä tarkoituksena on selvästi minimoida julkishallintoa koskevia väärinkäytöksiä, joita on ollut nähtävissä. Hankintalain uudistamiseen liittyvä esitys on eduskunnan käsittelyssä mahdollisesti keväällä 2025, mutta on vielä pitkä matka siihen, että lakiuudistus hyväksytään ja viedään käytännön tasolle.
Esillä on myös keskustelua in-house-yhtiöiden toiminnan rajoittamisesta. Keskustelussa on esillä se, että asiakkaalla pitää olla 10 % omistus in-house-yhtiöstä, jotta voi käyttää heidän kilpailuttamaansa puitesopimusta. Tässäkin on mielestäni monta puolta.
Näkemykseni mukaan, kilpailuttaminen kannattaa ja erityisesti reilu kilpailu. Useammat in-house-yhtiöt toimivat tämän periaatteen mukaisesti ja käyttävät esimerkiksi Hansel DPS -puitesopimuksia, joihin eri jälleenmyyjät pystyvät tulemaan mukaan tarjoajiksi. Kuten Marskidata, olemme toimittajana Hansel DPS -yhteishankinnoissa ja siellä on useampi muukin kilpurimme.
Kilpailua syntyy ja rehtiä sellaista, mikä hyödyntää loppukädessä asiakasta ja veronmaksajaa.
On myös toinen ääripää, jossa in-house-yhtiö laatii kilpailutuksen joka neljäs vuosi, jossa vain ja ainoastaan yksi tarjoaja voi tarjota. Kun asettelu on tämän kaltainen, en näe syntyvän aitoa kilpailua, eikä näin ollen loppuasiakas voita. Muun muassa tästä syystä myös hallitus on joutunut tilanteeseen, jossa muutoksia pitää tehdä.
Rehti kilpailu ajaa kustannussäästöihin.
Palatakseni otsikkooni. Kyllä, kilpailuttaminen kannattaa! Itse julkishallinnon erikoismiehenä elän ja nautin, kun teen selvitystyötä tarjouksiin. Nautin, kun laskelmat Exceleissä alkavat valmistua ja löydän asiakkaille ratkaisuja, jotka osuvat nätisti asiakkaan vaatimuksiin kustannustehokkaasti.
Olen varma, että löytyy myös sieluntovereita kilpureilta ja näin ollen syntyy kilpailua, kun useampi pääsee tarjoamaan. Varma olen myös, että löytyy hankintaihmisiä, jolla sama intohimo, mutta eri puolelta pöytää.
Ja mikäli tällaista julkishallinnon intohimoista osaajaa ei löydy omasta kunnasta tai kaupungista suoraan, niin ainakin sitten esimerkiksi Hanselilta. Hansel hoitaa kilpailutuksen puolueettomasti asiakkaan edun mukaisesti.
Lyhyesti keskeisiä pointteja siitä, miksi kilpailuttaminen maksaa vaivaa ja kannattaa:
Mikäli asiasta heräsi kysymyksiä, voit ottaa yhteyttä minuun. Keskustelen mieltäni kilpailuttamiseen liittyvistä asioista! Tutustu myös kirjoituksen muihin lähteisiin Hankintalain muutosten valmistelu käyntiin, Kolmen miljardin lisäleikkaustarve inhouse-rajoitusten muutoskustannuksista ja Hankinta-Suomi. Lue myös Marskidatan uutinen Marskidata on toimittajana Hansel DPS -yhteishankinnoissa.