Infonäytöt ovat oivallinen tapa luoda vaikuttavaa sisältöä markkinointiin, mainontaan ja tiedottamiseen. Nykypäivänä markkinointiviestejä tulee silmiemme eteen jatkuvasti joka suunnalta ja niissä erottuminen on isossa roolissa viestin vaikuttavuuteen. Digitaaliset näytöt yritysten näyteikkunoissa, myymälöissä ja toimistoissa lisääntyvät kovaa vauhtia ja ne ovat korvaamassa perinteisiä tulostettuja mainoksia.
Infonäytöt ovat digitaalisia näyttöjä, joiden avulla yrityksenne voi tehostaa markkinointiviestin purevuutta sopivalle kohderyhmälle tai vastaavasti viestiä yrityksen tärkeitä asioita sisäisesti. Infonäytön isoimpia hyötyjä ovat niissä näytettävien mainosten huomiota herättävä ulkonäkö, sekä mahdollisuus muuttaa viestiä kohderyhmälle tai ajankohdalle sopivaksi etähallinnan avulla. Infonäytöt eroavat ominaisuuksiltaan tavallisista TV-näytöistä, joten niitä ei kannata sekoittaa keskenään.
Mainonnan perusperiaatteena on välittää kohderyhmälle viesti, joka jää mieleen. Alati kehittyvällä digitaalisella aikakaudella viestin perille saaminen mieleenpainuvasti on haastavaa, koska mainontaa on niin paljon. Seuraavassa hyvä esimerkki siitä miten markkinointiviestintää on mahdollista muuttaa tehokkaasti digitaalisempaan muotoon ja sitä kautta saada viesti paremmin perille.
Perinteisesti kiinteistönvälitysyritysten näyteikkunoilla on ollut iso liuta A4-kokoisia esitteitä asunnoista, jotka ovat myytävänä. Kohteiden huomioarvo jää kuitenkin melko pieneksi, koska mainokseen mahtuu ainoastaan tietty määrä kuvia ja tekstiä, jolloin kaikkea tarvittavaa infoa ei välttämättä pysty esittämään. Netissä kohteista on saatavilla paljon enemmän kuvia ja tietoa ja materiaalit ovat siellä helposti muokattavissa. Nykyaikaisen infonäytön avulla kiinteistönvälitysyritys pystyy esittelemään kohdetta huomattavasti laajemmin ja tehokkaammin, koska näytölle on mahdollista laittaa enemmän kuvia kohteesta ja tarkempia tietoja. Lisäksi näytön sisältöä on helpompi päivittää, jotta se on aina ajan tasalla, eikä vanhoja mainoksia jää turhaan pyörimään ikkunaan.
Infonäytöt ovat erinomainen tapa myös sisäisen viestinnän tehostamiseen. Työntekijät saavat ajantasaisen tiedon tärkeistä asioista ja sisältöä voi päivittää helposti etänä tietokoneelta. Vanha ilmoitustaulu toimiston taukotilan nurkassa ei ehkä enää olekaan se kaikista tehokkain tapa viestiä tärkeitä työhön liittyviä asioita, kuten työterveyshuollon yhteystietoja tai pikkujoulujen ajankohtaa. Vaikka monesti samat asiat ovat saatavilla esimerkiksi yrityksen intrassa, harvoin sinne kukaan vahingossa päätyy. Infonäytöille yrityksen sisäisiä tiedotteita voidaan tuoda suoraan Microsoftin ohjelmistoista, jolloin tärkeät asiat eivät mene ohi, koska ne ovat helposti nähtävillä.
Kuten aiemmin jo totesimmekin: Infonäytöt ovat nykyaikainen ja älykäs tapa viestiä niin ulkoisesti kuin sisäisesti, ja infonäytön digitaalisuus mahdollistaa monipuolisen ja huomiota herättävän ulkoasun, jolla on mahdollista erottua tehokkaammin ja kohdistaa viestintää.
Jotta infonäytöistä voidaan saada irti niiden täysi potentiaali, on hankinnassa huomioitava ainakin nämä kolme asiaa:
Infonäytön hankinnassa ensimmäinen selvitettävä asia on sen tuleva sijainti. Pohdittavia asioita ovat mm. missä on paras sijainti ja minkä kokoinen näyttö kyseiseen kohtaan sopii. Tämän jälkeen kannattaa miettiä, että riittääkö yksi näyttö vai olisiko tilassa tarvetta useammalle näytölle.
Toinen oleellinen huomioitava infonäytön hankinnassa on tieto siitä, kuinka kauan näyttö on vuorokaudessa päällä. Infonäyttöjä on saatavilla käytännössä kahtena eri vaihtoehtona, joko 16/7 tai 24/7. Tämä tarkoittaa sitä, että 16/7 näyttö on suunniteltu käytettäväksi 16 tuntia vuorokaudessa, 24/7 näyttö luonnollisesti vuorokauden ympäri.
Kolmantena huomiota kannattaa kiinnittää tilan valoisuuteen. Näytön kirkkaus on tärkeä tekijä varsinkin paikoissa, joissa on kirkkaat valot tai auringonpaisteen mahdollisuus. 350 nitsin kirkkaus riittää jos näyttö on sisätiloissa ilman kirkkaita valoja eikä suoraa auringonvaloa näytölle tule. Jos tilan valot ovat todella kirkkaat, kirkkauden olisi hyvä olla vähintään 700 nitsiä. Jos näyttö sijoitetaan siten, että siihen paistaa aurinko, näytön kirkkauden tulisi olla vähintään 1000 nitsiä.
Lisävinkki: Infonäytöstä tulee myös löytyä sisällön näyttämisen mahdollistava soitin. Soittimen avulla sisältöä voidaan ohjata etänä tietokoneelta eikä näytössä tarvitse olla kiinni kannettavaa piuhalla jatkuvasti.