Talviaamu, heräät sängystäsi ja kävelet kahvinkeittoon. Avaat verhot ja huomaat että yön aikana on satanut puoli metriä lunta, eikä aura-auto ole vielä ehtinyt pihatiellesi. Päätät jäädä kotikonttorille ja avaat tietokoneen. Saat uudet työvuorolistat tehtyä ja nämä pitäisi toimittaa firmalle iltapäivällä, paperimuodossa tällä kertaa. Rakas pöytätulostin hyrähtää käyntiin ja muutaman sivun jälkeen tulostin herjaa paperitukosta. Avaat kaikki tulostimen luukut eikä paperia löydy mistään. Suljet luukut ja laite toimii taas normaalisti. Mitä tapahtui?
Meillä Marskidatalla tätä kutsutaan ”haamutukokseksi”. Näin käy, kun tulostin ei saa poimittua paperikasetista paperia. Haamutukos on ensimmäinen merkki tulostimen poimintakumien heikkenemisestä. Mitä tällaiset poimintakumit oikein ovat? Poimintakumit ovat kumiset rullat, jotka sijaitsevat tulostimen paperikasetin läheisyydessä. Rullien tehtävänä on poimia paperi kasetista ja toimittaa se eteenpäin laitteen sisällä.
Paperitukoksen syntyyn on monia syitä. Useimmiten tukos kutenkin johtuu siitä, ettei tulostin saa poimittua paperia paperikasetista. Tällöin tulostimen poimintakumit ovat huonossa kunnossa, eikä kitka ole riittävä paperin kuljettamiseen eteenpäin. Sutivat rullat aiheuttavat siis tukoksen. Huonokuntoisia rullia voidaan elvyttää putsaamalla ne kostealla liinalla. Jos rullat ovat taas kuluneet sileäksi ajan myötä, on ne syytä vaihtaa uusiin.
Seuraavaksi suurin tekijä tukoksiin on ilmankosteus. Kostea paperi pyrkii menemään kippuralle lämpimän tulostimen sisällä. Käpristynyt paperin reuna jää helposti jumiin tulostimen sisuskaluihin ja aiheuttaa tukoksen.
Tämä johtuu tulostimien valtavasta kokoerosta. Pienessä printterissä ei ole kauheasti tilaa, ja poimintakumit ovat yleensä melko vaatimattoman kokoiset. Pienet rullat kestävät vähemmän likaa ja kulumista kuin suuremman monitoimilaitteen.
Tulostinta hankkiessa kannattaakin kiinnittää huomiota laitteen kokoon. Jos tiedät, että laitteella tulee olemaan paljon käyttöä, kannattaa tähän käyttöön valita suurempi laitemalli.
Näillä pienillä toimilla laitteen kanssa pääsee jo pitkälle. Jossain välissä tulostimen osien käyttöikä tulee kuitenkin vastaan ja jotain täytyy uusia. Jos tulostimessasi ilmenee ongelmia, joita et osaa itse ratkaista, otathan rohkeasti meihin marskilaisiin yhteyttä. Meillä ServiceDesk-tiimi osaa auttaa pienemmissä ongelmissa jo heti puhelimen päässä.
Isommat ongelmat välitämme huollolle, jossa rautaiset ammattilaiset ratkaisevat ongelman kuin ongelman. Meidän huollossamme käytetään vain Canonin laadukkaita alkuperäisosia. Me löydämme jokaisen revenneen paperipalan tulostimesi sisuksista sekä vaihdamme kuluneet osat uusiin.
Jos laitteessasi on Marskidatan huoltosopimus voit olla huoletta. Otat vain yhteyttä laitteen päältä löytyvään numeroon ja me hoidamme loput.