Tietoturvaan liittyvät uutiset ovat lisääntyneet huomattavasti, ainakin kirjoittajan näytöllä, eikä syyttä. Tällä hetkellä tietoturva on uutisten keskiössä maailmanlaajuisesti monista syistä, esimerkiksi maailmanpoliittinen tilanne, laajat roskapostikampanjat ja erilaiset tietojenkalastelusähköpostiviestit. Uutisissa pyörii vähän väliä miten eri yritykset, organisaatiot ja yksityishenkilöt joutuvat tietomurtojen, -vuotojen ja haittaohjelmien uhreiksi.
Lataa PK-yrityksen tietoturvaopas täältä
Digitaalisuus on arkipäivää yrityksissä. Microsoftin palveluissa sähköpostit liikkuvat nopeasti, tiedostot sijaitsevat pilvipalveluissa ja tiedostoja jaetaan helposti muutamalla klikkauksella. Viime aikoina tuskin on kulunut päivääkään ilman, etteikö jokainen meistä olisi saanut erikoisia sähköpostiviestejä, joissa väitetään salasanojen vanhentuneen, tai epäilyttäviä tekstiviestejä, joissa luvataan voittoja tai ilmoitetaan erikoisista maksuista. Yhteistä näille viesteille on pyrkimys saada haltuunsa käyttäjän arkaluonteiset tiedot, kuten salasanat, pankkitunnukset tai jopa pankkikortin tiedot.
Lue blogi: Marskidata – Suomen tyytyväisimpien Microsoft-asiakkaiden koti
Huijausviestejä voi toisinaan olla tosi hankala tunnistaa aidoista viesteistä, ja siksi vahinkoja sattuu. Monissa tilanteissa saattaa herätä kysymys: minne voi ilmoittaa tietoturvaan liittyvistä poikkeamista? Ei nimittäin ole itsestään selvää, että jokaisella yrityksellä olisi omaa IT-palvelua, -tiimiä, tai muutoin asiantuntevaa henkilöstöä tätä varten.
Tässä blogissa perehdytään siihen, miten me marskilaiset voimme auttaa yrityksesi tietoturvassa, ja mikä rooli tarjoamallamme Servicedesk-palvelulla on tietoturvan kanssa.
Servicedesk ei ole pelkästään apu unohtuneille salasanoille. Olemme ajan tasalla uusimmista järjestelmien ja laitteiden haavoittuvuuksista, ja me myös saamme päivittäiset tiedotteet kyberturvallisuuskeskukselta. Servicedeskissä on laaja käsitys eri organisaatioiden päivittäisestä toiminnasta, joten osaamme huomata erilaiset poikkeamat ja huijausviestit.
Yhden yhteydenottopyynnön avulla voit helposti ilmoittaa, jos olet vahingossa klikannut epäilyttävää liitettä tai joutunut syöttämään salasanasi ulkopuoliselle hämäräsivustolle. Ongelmiin reagoidaan nopeasti, ja voimme tarvittaessa ottaa muiden tiimien apua käyttöön, jotta suuremmilta vahingoilta vältytään. Meidän tavoitteenamme on pitää organisaatiosi tietoturva huippuhyvänä!
Tietoturvan tason ylläpitoon ja parantamiseen meillä on myös apuna meidän oma MD Turva 365 palvelu, joka auttaa virittämään yrityksesi Microsoft 365 ympäristön turvalliseksi ja tehokkaaksi. Samalla meiltä löytyy M365 Health Check, jolla tarkastetaan Microsoft 365 ympäristön asetukset. Tämä sisältää myös Sharepoint, Teams, Onedrive ja Exchange palveluiden asetukset. M365 Health Checkin kautta saadaan kattava raportti työskentely-ympäristön tilasta ja korjaustoimenpiteet, joilla varmistetaan tietoturvallinen ympäristö.
Allekirjoittanutkin on kokeillut ja klikkaillut muutaman kerran tekstiviestejä, joissa luvattiin suuria palkintoja, harmikseni ne olivat liian hyvää ollakseen totta.
Lopuksi vielä: muista ilmoittaa tietoturvan poikkeamisista mahdollisimman nopeasti. Ensinnäkin nopea reagointi on olennaista, ja ilmoittaminen mahdollistaa toimenpiteet vahinkojen rajoittamiseen ja torjumiseen. Vaikka olisi klikkaillut linkkejä tai syöttänyt salasanoja epämääräisille sivustoille, ei siinä ole mitään hävettävää tai noloa, vaan nopealla ilmoituksella saadaan homma takaisin pelittämään ja korjattua.