Aloitetaanpa vastaamalla siihen, miksi yrityksellä ylipäätään on hyvä olla oma podcast.
Podcast on mediamuoto, jota voi kuluttaa sellaisissa tilanteissa, joissa esimerkiksi videon katsominen tai blogin lukeminen on lähes mahdotonta. Podin ollessa täysin auditiivinen mediamuoto, voi siitä saatavaa informaatiota imeä itseensä samalla, kun tekee jotain muuta, esimerkiksi lenkkeilee tai ajaa autolla. Podcastin avulla puhuja (tässä tapauksessa yritys) tulee lähelle kuulijaa – kuuntelija on itse valinnut kuunnella juuri sen aihepiirin asiaa, juuri sen puhujan kertomana.
Podcast on oiva tapa tuoda esille asiantuntijuutta ja persoonallisuutta. Sitä voidaan käyttää myös tuoteviestintään, brändimarkkinointiin ja työnantajamielikuvan viestintään. Podcasteissa tärkeää on muistaa, että niitä kulutetaan oppimisen ja viihtymisen vuoksi. Sisältöön tulee panostaa, ja sen on vastattava kuuntelijan odotuksia. Jos jaksojen aiheiden valinta tuntuu hankalalta, voidaan hyödyntää esimerkiksi omia olemassa olevia blogeja, referenssejä tai vaikkapa somepostauksia. Näistä aiheista voi varmasti kertoa vielä lisää tai ainakin vähän eri tavalla.
Me Marskidatalla halusimme kokeilla uusia tapoja tavoittaa asiakkaita, potentiaalisia asiakkaita, sekä muuten vaan aiheesta kiinnostuneita henkilöitä. Marskilaisilla oli paljon asiaa, jota me halusimme tuoda yrityksen ulkopuolisten ihmisten kuultaville. Myös kiinnostusta ja osaamista podcastin tuottamiseen, sekä juontamiseen löytyi yrityksen sisältä.
Kuuntele #töissä -podcast täältä: Marskidata #töissä -podcast
Marskidatan podcastin aihe määräytyi sen mukaan, mistä Marskilaiset halusivat puhua: töistä. Ensimmäisellä kaudella käsiteltiin vain modernin työn ympärillä olevia aiheita, kuten työn murrosta, digitaalista työhyvinvointia ja tulevaisuuden työelämää. Kaikki nämä aiheet liittyvät siihen, mitä modernin työn asiantuntijat tekevät Marskidatalla töissä, ja näin ollen podcastin nimikin oli nopeasti selvillä: #töissä.
Nimeä valittaessa on hyvä ottaa huomioon, että se on pitkälle kantava. Jokin ajankohtaiseen trendiin, sisäpiirivitsiin tai todella spesifiin aiheeseen keskittynyt nimi saattaa katkaista podilta siivet ensimmäisen kauden jälkeen. #töissä -podcast antaa nimenä mahdollisuuden jatkaa kausia lähes loputtomasti (jos näin haluaa tehdä), sillä sen sisälle mahtuu aiheita rajattoman paljon.
Lue täältä mitä #töissä -podcastin kulisseissa tapahtui:
Kurkistus #töissä - podcastin taustalle - Marskidata
Aivan aluksi on hyvä selkeyttää itsellensä, sekä koko muulle organisaatiolle, miksi tällaiseen ollaan ryhtymässä. Hyvän organisaatiokulttuurin, terveen ilmapiirin ja yhteisöllisyyden nimissä sisäistä viestintää ei voi olla ikinä liikaa! Tässä kohtaa, jos teillä on intra käytössä, on uutisen paikka, jossa kerrotaan perin pohjin mistä on kyse, ja miksi niin tehdään. Uutinen on julkaisun jälkeen hyvä linkata myös yrityksen käytössä olevaan sisäisen viestinnän kanavaan (kuten Microsoft Teams), ja muistaa tägätä koko organisaation näkemään kyseisen viestin. Jottei jokaista työntekijää tarvitsisi tägätä erikseen, tässä kohtaa on oiva paikka hyödyntää Teamsin tunnisteryhmiä.
Kuten aiemmin mainitsin, aiheita voidaan ammentaa jo olemassa olevista blogeista, somepostauksista tai referensseistä. Toinen hyvä lähestymistapa on kysyä suoraan omalta yleisöltä, mistä aiheista he haluaisivat kuulla. Uutiskirjeen, sähköpostin tai puhelinsoiton päässä saattaa olla asiakas, joka on aina ollut kiinnostunut tietämään lisää siitä, miten jokin teidän palvelunne käytännössä toimii, mutta ei ole löytänyt sopivaa rakoa kysyä asiasta sen enempää.
Kolmas potentiaalinen aiheinkubaattori syntyy, kun pallotellaan ideoita esimerkiksi eri tiimien välillä. Annetaan kaikille halukkaille oikeudet muokata samaa tiedostoa, tai heitellä ideoita Microsoftin Planneriin. Mitä ajatuksia myyjiltä tulee? Miten ne muotoutuvat, kun IT-asiantuntijat inspiroituvat niistä? Entä miten aiheet saadaan vastaamaan kohderyhmää askarruttaviin kysymyksiin?
Me käytimme tähän Microsoftin Planneria, jonne linkitettiin vieraslistat, jaksojen aiheet, saapumisohjeet studiolle ja kaikki muu materiaali, mitä podin tuottamisessa tarvittiin. Planner on kätevä myös siitä, että siellä saa tägättyä tehtäviä tietyille henkilöille, ja asetettua määräpäiviä, mihin mennessä ne tulee olla tehtynä. Kätevää!
Podin voi toteuttaa hyvin kevyillä varusteilla. Käytännössä tarvitaan vain tietokone, mikrofoni, rauhalliset tilat äänittämiselle, ja ohjelma, jolla nauhoituksen saa editoitua. Muutaman podcastin tuottaneena, voin suositella käytettäväksi kannettavaa tietokonetta, jotta nauhoittaminen eri sijainneissa on mahdollisimman helppoa. Myös jos podcastiin on tulossa vieraita, on yhden mikrofonin sijaan hyvä harkita useampaa mikkiä, mutta aloittaessa myös yhdellä (joka nauhoittaa useammasta suunnasta tulevaa ääntä kerralla) pärjää oikein hyvin.
Jos laitteiden hankinta omaksi ei houkuttele, lue täältä vinkki yrittäjälle:
Miten palvelulaitteet helpottavat yrittäjän arkea - Marskidata
Kaikista kustannustehokkainta on ottaa tehtävästä kiinnostunut työntekijä yrityksen sisältä. Kuitenkaan puoliväkisin tehtävään pakotettua työntekijää ei siihen kannata nakittaa, sillä kuuntelija huomaa tämän sisällön laadussa myöhemmin.
Jos mukaan kutsutaan vieraita, niin miten pidetään huolta siitä, että vieraat ovat ajan tasalla siitä, mitä milloinkin tapahtuu, milloin heidän tulee olla paikalla ja missä. Tässä taas on korostettava Planneria, Teamsia ja digitaalista kalenteria. Laittamalla Planneriin ylös kaikki ne vaiheet, joissa on kontaktoitava jakson vierasta, liittämällä kortteihin valmiit tekstit, miten vieraita lähestytään, sekä määrittämällä kuka asian hoitaa ja milloin, säästytään paljolta päänvaivalta. Lähettämällä vieraille kutsut oman jakson äänityksiin suoraan kalenteriin, ja merkkaamalla agendalle jakson rungon, on sekä asiakas, että jakson juontaja äänityspäivänä paljon valmiimpi käymään keskustelua aiheesta. Jaksoihin liittyvä sisäinen keskustelu on taas puolestaan enemmän kuin kätevää käydä Teamsin keskusteluissa, jolloin kaikki sovittu on helposti löydettävissä.
Kuuntele #töissä -podcastista miten Xamkilla kehitettiin sisäistä viestintää yhdessä Marskidatan kanssa:
Jos tarvitset apua laitteiden hankinnassa, intran rakentamisessa tai sisäisen viestinnän kehittämisessä, älä epäröi ottaa yhteyttä meihin!