– Tarvitsimme tiedekeskukseen valtavan määrän tekniikkaa. Marskidata voitti huomattavan osan laitetoimitusten kilpailutuksista, ja heidän osaamisensa ja ratkaisukykynsä avulla löysimme juuri oikeat laitteet näihin tarpeisiin, Sodan ja rauhan keskus Muisti Oy:n toimitusjohtaja Olli-Pekka Leskinen kertoo.
Kesällä 2021 avattu Sodan ja rauhan keskus Muisti toimii samoissa Mikkelin vanhan keskuskansakoulun tiloissa, joihin Mannerheim siirsi ylimmän sodanjohdon vuonna 1939 ja uudelleen vuonna 1941 sotien syttyessä. Rakennuksesta käsin on siis konkreettisesti johdettu Suomen sotatoimia itsenäisyyden aikana.
– Nyt meidän tehtävämme on kertoa sodasta edistääksemme rauhaa. Muisti on niille, joita sodan historia kiinnostaa, ja erityisesti niille, joita se ei kiinnosta, kertoo Sodan ja Rauhan keskus Muisti Oy:n toimitusjohtaja Olli-Pekka Leskinen.
Muistin kävijöistä selvästi suurin osa, lähemmäs 60 %, saapuu pääkaupunkiseudulta.
– Uuden tiedekeskuksen perustaminen Mikkeliin asetettiin tavoitteeksi alun perin 2014–2015 vuodenvaihteessa. Esiselvitys- ja perustamishankkeiden myötä rahoituksen järjestyttyä aloimme vuosien 2018–2019 taitteessa rekrytoida väkeä. Nyt Muistin takana toimii säätiö ja yleishyödyllinen osakeyhtiö, joka ylläpitää tiedekeskusta ja hoitaa operatiivisen toiminnan, Leskinen taustoittaa.
– Alusta lähtien tiesimme, että kokoamme näyttelyn sisältö edellä. Muistin näyttely ei siis perinteiseen tapaan rakennu kaluston tai eri aselajien ympärille, vaan keskiössä ovat yksilön näkemys ja sodan vaikutukset yhteiskuntaan. Kun rakennettavan näyttelyn sisältö oli selvillä, aloimme etsiä tapoja, miten sen voisi esitellä vierailijoille, kertoo Leskinen.
Rakentuvaa tiedekeskusta varten vaadittiin suuret määrät tekniikkaa.
– Koska tarkoitus oli hyödyntää teknologiaa ja erilaisia multimedioita, lähdimme haarukoimaan sellaisia laitetoimittajia, joilla olisi oikeanlaista osaamista ja riittävä mittakaava toteuttaa toimitukset. Kilpailutimmekin eri toimijoita laajasti. Paikallisuus ja itäsuomalaisuus olivat isoja arvoja meille, sillä pidimme tärkeänä, että vuoropuhelu laitetoimittajan kanssa olisi mahdollisimman välitöntä.
Marskidata voitti huomattavan osan Muistin erilaisista laitetoimituskilpailutuksista, ja yrityksestä löytyvä tekninen osaaminen myös tuki hyvin tarvittavaa kokonaisuutta.
– Hankintaprosessin aikana olin itse erittäin tyytyväinen Marskidatan tarjouksiin, sillä ne tulivat aina ajallaan, olivat taidokkaasti laadittuja ja niiden sisältö avattiin poikkeuksetta hyvin, kuvailee Leskinen.
– Vastaavanlaisia näyttelyitä ei ole Itä-Suomessa järjestetty, joten soveltuvan teknologian haarukoiminen oli myös Marskidatalle oppimisen prosessi. Hyvin taidokkaasti he kyllä etsivät tietoa ja selvittivät tarvittavat ratkaisut, jos eivät jotain osanneet suoraan ehdottaa. Marskidatan osaamisen avulla me löysimme oikeat laitteet, Leskinen kertoo.
Marskidata toimitti tiedekeskukseen muun muassa erilaisia näyttöjä, projektoreita, virtuaalilaseja, työasemia ja tehotyöasemia sekä muuta näyttelyiden taustalle tarvittavaa teknologiaa.
– Marskidatan osaaminen erityisesti projektoripuolen tuotteissa oli arvokasta, sillä projektorit olivat meille itsellemme kaikkein vieraimpia. Tarvitsimme lähiprojisoivia laitteita mutta lisäksi myös tehokkaan videotykin 150-paikkaiseen auditorioomme. Myös tässä tuoteryhmässä Marskidata kartoitti ja esitteli meille sopivia vaihtoehtoja, joiden pohjalta teimme valinnat.
Maailmanlaajuinen komponenttipula aiheutti jonkin verran viivästyksiä laitetoimituksissa, mutta Marskidatan yhteyshenkilö piti näyttelyä tiukalla viikkoaikataululla rakentaneet toimijat hyvin ajan tasalla.
– Aktiivisesti saimme kyllä tietoa, milloin laitteet olivat Euroopassa, milloin saapuivat Suomeen ja milloin ne olisivat perillä Mikkelissä, tiivistää Leskinen.
– Olen itse suositellut Marskidataa useammallekin toimijalle. Koska museokentällä näyttelyprojektit voivat olla isoja, tulee laitteistoa toimittavan kumppanin olla asiakaspalveluhenkinen. Marskidatalta meitä palveli aina sama yhteyshenkilö, ja sen ansiosta pääsimme aina suoraan asiaan. Monet asioista etenivät yksinkertaisesti nopeilla puheluilla ja sähköposteilla.
Tyypillinen IT-ennakkoluulo on, että vain isot tietotekniikkaa myyvät verkkokaupat ja myymäläketjut pystyvät kilpailemaan edullisuudellaan ja sen vuoksi ostot tehdään suoraan niistä. Muistin kilpailutuksissa Marskidata kuitenkin voitti monet nimekkäät kilpailijat myös hinnassa, joka kuvastaa hyviä yhteyksiä maahantuojiin.
– Vaikka yhteistyömme on sujunut monellakin tavalla hyvin, mielestäni Marskidatan erityinen vahvuus oli laaja asiantuntemus kokonaisuuden toimittamiseen ja sekä erittäin hyvä asiakaspalvelu, Leskinen kuvailee yhteistyötä.