Nyt kun me kaikki olemme jo toista vuotta harjoitelleet etänä tekemistä, kokoustamista ja kehitystä, on etäasioista tullut meille jokapäiväistä kauraa. Kun yhtäkkiä jouduimme oppimaan paljon uusia asioita, ohjelmistoja, laitteita ja työtapoja, niin eihän se tietenkään kaikille ollut aivan itsestään selvää. Kaikkia työtehtäviä ei tietenkään voi tehdä etänä, eikä tarvitsekaan voida. Uuden oppiminen ja sisäistäminen ottaa oman aikansa.
Etänä tekeminen otettiin nopealla vauhdilla käyttöön, ja tuntui, että maailmasta loppui hetkessä esimerkiksi webkamerat ja kuulokkeet. Kaikki eivät olleet ihan niin valmiita uuteen työtapaan kuin toiset, mutta nykyinen kehitys ja parannukset kohti paikkariippumatonta työskentelyä ei varmasti ole mennyt hukkaan. Ne antavat teille paljon mahdollisuuksia tulevaan.
Nyt olemme päässeet palailemaan toimistoille ja meillä on kaikki se tieto ja taito etänä tekemisestä, mahtavaa! On saattanut kuitenkin käydä niin, että toimiston neukkari tai hiljaisemmat työtilat on jääneet vähemmälle huomiolle ja kaipaavat nyt päivitystä. Viime vuosina opittuja asioita ja toimintatapoja halutaan nyt käyttää laajemmin ja tehokkaammin.
Haluamme, että kun pidämme asiakaspalaveria hybridimuodossa, niin kumppanit tapaavat fyysisesti toimistolla ja tietty asiantuntija kertoo ensimmäisen vartin aikana oman näkemyksensä etänä.
Haluamme, että hallituksen kokouksessa puheenjohtaja voi vielä kokousta sujuvasti eteenpäin ja jakaa puheenvuoroja, vaikka olisikin itse reissussa ja muut toimistolla.
Haluamme tehdä enemmän, vähemmällä vaivalla. Vähemmällä matkustamisella, tehokkaammin.
Laitteita ja ohjelmistoja on niin paljon erilaisia, että suosittelen kääntymään heti ammattilaisen puoleen. Lähdemme liikkeelle kartoittamalla kyseisen tilan koko, mahdollisesti jo käytössä olevat ohjelmistot tai sovellukset ja budjetti.
Siitä, mikä toimii tai ei toimi, maksaa paljon tai on halpa, on niin montaa näkemystä.
Esimerkiksi itseltäni pyydettiin hiljattain ”Haluaisin kunnollisen ja toimivan langattoman yhteyden meidän kokoustilaamme”. Kun kerroin sellaisen maksavan noin 600 euroa ja suosittelin ratkaisua, jossa PC- ja Apple-laitteet toimivat ilman erillisiä asennettavia ohjelmistoja. Ratkaisussa ei myöskään käyttäjillä ei tarvitse olla oikeuksia asentaa mitään ja homma toimii kenen laitteella tahansa. Sain tuolloin vastaukseksi, että ”Aika monta kertaa kalliimpi ratkaisu kuin uusi kaapeli, onko mitään muuta vaihtoehtoa?”. Lopulta tähänkin löysimme molempia tyydyttävän ratkaisun.
Näissä, niin kuin kaikissa muissakin ratkaisuissa, jos haluaa halvan ja hyvän, joutuu monesti hankkimaan kaksi eri ratkaisua. Budjetti kannattaa käydä läpi, niin säästytään yliampuvilta ratkaisuesityksiltä ja ajan tuhlaamiselta.
Helppoudesta joutuu monesti maksamaan hieman enemmän, mutta on syytä katsoa, että tiloihin saadaan kunnollinen kamera ja neuvottelupuhelimet. Se, että linjan toisessa päässä oleva ei kuule kunnolla pöydän eripuolilta puhuvia ihmisiä tai ääni kuulostaa metalliselta ja ohuelta, jättää hieman vaisun kuvan. Hyvässä neuvotteluratkaisussa on kunnolliset mikrofonit, jotka osaavat ottaa äänen eri puolilta tilaa ja pystyvät toistamaan myös kauempaa pöydän päästä tulevan äänen pehmeästi. Suuremmissa tiloissa laitteita voidaan laajentaa lisämikrofoneilla.
Kuvan tai esityksen siirtämiseen langattomasti on monia toimivia tapoja. Ammattilainen osaa sinulle kyllä kertoa, millä kannattaa asiassa edetä ja miksi. Vaikka internetissä on kaikki maailman tieto luettavissa, monesti ne omat tarpeet eivät käy ilmi ennen kuin on kokeillut laitetta.
Meillä Marskidatalla on laaja kumppaniverkosto ja laitteita voi saada kauttamme myös testiin. Mietitään yhdessä, mikä edesauttaa Teidän tekemistänne etänä ja lähellä.
Kasvetaan siis yhdessä.