Kun pari vuotta sitten korona saapui häiritsemään maailman järjestystä, oli vaikea arvioida, mitä kaikkea se tuokaan tullessaan.
Alussa tuntui, että meidän alallemme ei vaikutus ollut kovinkaan suuri. Kauppaa saatiin tehtyä etätöiden lisääntyessä hyvin. Saimme laitteita toimitettua kohtalaisesti ja asiakkaille laitteet kotitoimistoille. Tietysti monella asiakkaalla oli tarvetta päivittää käyttäjien tietoturvaa, nyt kun yllättäen yrityksissä toimittiinkin etäyhteyksillä. Erilaisten VPN-yhteyksien käyttö lisääntyi rajusti ja Microsoftin pilvipalvelut alkoivat kiinnostaa entistä enemmän. Yhteyksien rakentaminen tietoturvalliseksi kotikonttoreissa, olikin se, johon tässä tilanteessa kaivattiin paljon apua. Otimme huomioon eri kokoisten yritysten tarpeita ja räätälöimme palveluita sen mukaisesti.
Pian alkoivat monien tehtaiden toimitusongelmat. Tehtaita meni kiinni, lentokenttiä meni kiinni ja kaamea komponenttipula teki tuloaan. Tässä vaiheessa, varautuminen tulevaan, oli vahvasti esillä mahdollisia vaikutuksia mietittäessä.
Se kun on niin, että asiakkaiden tarpeet ovat kovin erilaisia, kun puhutaan IT-laitekannasta. Olisikin vallan yksinkertaista, jos voisimme tilata esimerkiksi kaikille käyttäjille sopivat kannettavat ja lisälaitteet, ja kaikki käyttäjät olisivat tuohon yhteen malliin tyytyväisiä. Mutta näinhän se ei suinkaan mene. On suunnittelutoimistoa, tilitoimistoa, tehdasympäristöä ja niin edelleen. Jokaisella yrityksellä on omat tarpeensa laitteiden ja sovellusten suhteen. Tämä koskee niin IT-laitteita kuin monitoimilaitteita tai esimerkiksi AV-ratkaisuja.
Kun tilanne alkoi näyttää siltä, että tuotteiden saanti komponenttipulan takia tulee heikkenemään rajusti, otimme aktiivisesti puhelinta kouraan, soitimme asiakkaille ja kerroimme, mikä tilanne on, ja mihin ollaan menossa. Koronan aiheuttaman toimitusvaikeuksien kestosta ei ollut kellään antaa varmaa tietoa.
Alussa törmäsimme jonkun verran siihen, että tätä komponenttipulaa ei vielä oikein otettu tosissaan. Siinä vaiheessa, kun oli saatava esimerkiksi uudelle työntekijälle pikaisesti kone (kun hän aloittaa heti ensi viikolla) ja saatavuudet olivat mitä oli, alkoi tietämys koronan vaikutuksista oikeasti aukeamaan monelle yritykselle.
Tänä päivänä yritykset tekevät paljon hankintoja palvelusopimuksilla, joiden kestoaika on monesti 24–48 kuukautta, riippuen hieman siitä, mikä laite kyseessä. Nyt jos koskaan, on hyvä katsoa tarpeet läpi hyvissä ajoin ja tehdä suunnitelmat valmiiksi sopimusten päättyessä. Toisaalta omien ylläpitoasiakkaidemme laitekantaa voimme seurata 24/7, jolloin voimme myös ennakoida esimerkiksi sitä, mitkä koneet ovat kenties vaihtoa vailla. Seurannasta näemme takuuajan umpeutumiset, mahdolliset vikatilat, muistin riittävyydet ja muut tärkeät tiedot.
Ennakoiva huolto niin tietokoneissa, monitoimilaitteissa kuin verkkotuotteissa antaa muutenkin lisäturvaa. Tällöin ei olla niin sanotusti tulipaloja sammuttelemassa, vaan pyritään ennakkoon estämään vikatilat!
Monien tuotteiden osalta tilanne on parempi. Esimerkiksi kannettavia tietokoneita on alkanut saamaan jo hyvin. Tosin niissäkin on vielä joidenkin lisätarvikkeiden saatavuus ollut heikko.
IT-tuotteissa tulee jatkuvasti eriä maahan, mutta ne myös tahtovat mennä aika nopeasti ennakkotilauksiin. Monitoimilaitteiden osalta tilanne ei sielläkään ole vielä normalisoitunut. Olemme niitä kyllä puskuroineet asiakkaitamme varten omaan varastoon.
Parempaa on odotettavissa tämän vuoden loppupuolella. Toivomme, että tuo ilkeä virus olisi nyt vihdoin voitettu ja pääsemme kiinni normaaliin elämään.
Kysy meiltä marskilaisilta lisää. Annan mielelläni lisätietoja, jo 18 vuoden kokemuksella!