Marskidata logo
Marskidata logo
Ota yhteyttä

Microsoft 365 Copilot voi hakea ajankohtaista tietoa julkisesta verkosta ja organisaation datasta, mikä auttaa sitä tarjoamaan tarkkoja ja ajantasaisia vastauksia käyttäjien kysymyksiin. Tämän vuoksi datastrategia on keskeisessä roolissa Copilotin käyttöönotossa. Copilot voi auttaa käyttäjiä erilaisissa tuottavuustehtävissä, kuten tekstin kirjoittamisessa, muokkaamisessa, aikataulujen hallinnassa ja paljon muussa. Tässä kirjoituksessa käsittelen datastrategian roolia, jotta Copilotin käyttö olisi tehokasta.

Mikä on Copilot ja miten se toimii?

Copilot on kehittynyt tekoälyavustaja, tavallaan se jokaisen tietotyöläisen oma assistentti. Se on suunniteltu auttamaan käyttäjiä monenlaisissa tehtävissä, kuten tiedonhankinnassa, tuottavuuden parantamisessa ja ongelmanratkaisussa. Copilot käyttää kehittynyttä kielimallia, joka on koulutettu valtavalla määrällä tekstiä. Tämä mahdollistaa sen, että Copilot ymmärtää ja tuottaa luonnollista kieltä erittäin tarkasti. Microsoft Copilot pystyy ymmärtämään keskustelun kontekstin ja mukauttamaan vastauksensa sen mukaan. Tämä vuoksi Copilot pystyy käsittelemään monimutkaisia kysymyksiä ja tehtäviä.

Yrityksenne voi olla valmis ottamaan Copilotin käyttöön heti, mikäli:

  1. yrityksen tiedot on tallennettu Microsoft 365 -alustalle
  2. yrityksen tietoturvan taso ja käyttöoikeudet on varmistettu
  3. yrityksen tietojen tallennukseen ja käyttöön on olemassa selkeät säännöt (datastrategia)

Onko organisaatiolla datastrategia?

Moni päättäjä on huolissaan. Miten valmistautua tekoälyn käyttöönottoon? Mitä sillä halutaan saavuttaa? Voisiko Copilot olla avuksi mahdollisissa organisaation kipukohdissa, esimerkiksi tehokkuuden lisäämisessä tai prosessien yksinkertaistamisessa? Mikä on organisaation tämänhetkinen AI-kyvykkyys? Kuinka ohjata työntekijöitä käyttämään tekoälyä?

”Onko teidän yrityksessänne mietitty, milloin mikäkin data vanhenee ja miten se arkistoidaan?”

Tässä kohtaa päättäjien on kiinnitettävä huomiota myös siihen, onko organisaatiolla datastrategia ja onko se riittävän hyvässä kunnossa. Tämä on monelle yritykselle iso kipukohta. Välttämättä organisaatiolla ei ole hyvää kokonaiskuvaa siitä, että mitä dataan käytetään, kuka sitä käyttää ja miten kauan dataa säilötään.

”Jopa 11 % siitä datasta, mitä työntekijät laittavat esimerkiksi ChatGPT:hen on luottamuksellista tietoa!”

Datastrategian rooli Copilotin käyttöönotossa

Datastrategia on keskeisessä roolissa Copilotin käyttöönotossa, sillä se varmistaa, että tekoälytyökalu toimii turvallisesti ja tehokkaasti. Datastrategia varmistaa, että Copilotilla on pääsy ajantasaiseen ja oikeaan tietoon. Tämä edellyttää selkeitä käytäntöjä siitä, mitä tietoja tallennetaan ja miten tietoja hallitaan. Ethän halua, että Copilot tarjoaa käyttäjilleen vanhentunutta tietoa? Kuvittele tilanne, jossa työntekijä kysyy Copilotilta ”mikä on organisaatiomme lomapolitiikka” ja saa viisi vuotta vanhan vastauksen. Tätä ei kukaan HR-ihminen toivo.

Datastrategia auttaa varmistamaan, että tiedot käsitellään turvallisesti. Tämä sisältää muun muassa tietojen salauksen, pääsynhallinnan ja säännölliset tietoturvatarkastukset. Hyvin suunniteltu datastrategia myös määrittelee sen, miten tietoja kerätään, tallennetaan, käytetään ja poistetaan.

Datastrategia mahdollistaa edistyneen analytiikan ja tekoälyn hyödyntämisen päätöksenteossa. Tämä voi auttaa yritystä tunnistamaan trendejä, ennakoimaan tulevaa ja optimoimaan prosesseja.

Datastrategia keskittyy myös tiedon ladun parantamiseen. Laadukas tieto on tarkkaa, ajantasaista ja relevanttia, mikä on olennaista päätöksenteon kannalta. Datastrategia sisältää myös tietoturva- ja tietosuojakäytännöt, jotka omalta osaltaan varmistavat, että tietoja käsitellään turvallisesti ja luottamuksellisesti. Datastrategia on myös jatkuvaa kehittämistä. Mikäli sitä ei päivitetä säännöllisesti, se johtaa vanhentuneisiin käytäntöihin ja teknologioihin. Tämän vuoksi on olennaista luoda myös prosessi datastrategian säännölliselle arvioinnille ja päivittämiselle.

”Panosta tiedon laadun varmistamiseen ja luo prosessit säännölliselle tiedon tarkistamiselle ja siivoamiselle.”

Tiedon elinkaari

Tiedon elinkaaren hallinta eli data lifecycle management kattaa kaikki vaiheet, joiden kautta tieto kulkee sen syntymisestä sen hävittämiseen. Tämä varmistaa, että tietoja käsitellään tehokkaasti, turvallisesti ja lainmukaisesti koko niiden elinkaaren ajan. Tiedon elinkaaren keskeiset vaiheet ovat:

  1. Tiedon luominen ja kerääminen
  2. Tiedon tallentaminen
  3. Tiedon käyttö ja jakaminen
  4. Tiedon ylläpito ja päivittäminen
  5. Tiedon arkistointi
  6. Tiedon hävittäminen

Vinkit onnistuneeseen datastrategiaan

Datastrategia on olennainen osa Microsoft 365 Copilotin käyttöönottoa. Se varmistaa, että tekoälytyökalu toimii tehokkaasti ja turvallisesti, ja että organisaation tiedot ovat ajantasaisia ja laadukkaita. Hyvin suunniteltu datastrategia tukee päätöksentekoa, parantaa tietoturvaa ja mahdollistaa edistyneen analytiikan hyödyntämisen.

Lue asiantuntijamme kirjoitus aiheesta: Onko ympäristösi valmis Microsoft 365 Copilotin käyttöönottoon? Tutustu myös sivuumme Copilot - Marskidata ja valjasta tekoäly käyttöösi.

Muista nämä keskeiset asiat datastrategiassa:

Lopuksi, muista että datastrategia ei ole vain tekninen dokumentti, vaan se on strateginen työkalu, joka auttaa organisaatiotasi hyödyntämään dataa tehokkaasti ja turvallisesti. Kun datastrategia on kunnossa, Copilot voi todella loistaa ja tuoda merkittävää lisäarvoa organisaatiollesi.

Ensimmäisessä blogin osassa 1 käsittelin erilaisia konesaliratkaisuja, kuten OnPremise-, jaetut-, dedikoidut- ja hybridiratkaisut. Vertailin näiden ratkaisujen hyötyjä ja haasteita, jotta yritykset voivat löytää tarpeisiinsa parhaiten sopivan vaihtoehdon. Blogin toisessa osassa käsittelen Marskidatan MD Konesalipalvelua. Marskidata ottaa asiakkaan tarpeet vakavasti ja tarjoaa kokonaisvaltaisia konesalipalveluita, jotka mukautuvat yrityksen muuttuviin tarpeisiin. Palvelu sisältää kiinteän hinnoittelun, korkean toimintavarmuuden ja vahvan tietoturvan, sekä asiantuntevan tuen ja ympäristöystävällisyyden. Lue lisää, miten MD konesalipalvelu voi parantaa yrityksesi IT-ympäristön suorituskykyä ja turvallisuutta.

MD Konesalipalvelu vs. OnPremise-ratkaisu

MD Konesalipalvelu tarjoaa lukuisia etuja verrattuna perinteisiin OnPremise-ratkaisuihin. Kun valitset MD Konesalipalvelun, saat käyttöösi modernin ja turvallisen palvelinympäristön, jossa yhdistyvät korkea toimintavarmuus ja vahva tietoturva. ISO 27001 -sertifikaatin mukaiset laitesalit takaavat, että tietosi ovat turvassa ja palvelu toimii luotettavasti. Lisäksi kiinteä hinnoittelu tekee kustannusten ennakoinnista ja budjetoinnista helppoa.

Skaalautuvuus ja joustavuus

Yksi merkittävimmistä eduista on palvelun skaalautuvuus ja joustavuus. MD Konesalipalvelu mukautuu helposti yrityksesi muuttuviin tarpeisiin, mikä mahdollistaa nopean reagoinnin liiketoiminnan kehitykseen. Toisin kuin OnPremise-ratkaisuissa, joissa investoinnit ja laitteiston päivitykset voivat olla kalliita ja aikaa vieviä, MD Konesalipalvelun avulla voit nauttia aina ajantasaisesta ja tehokkaasta infrastruktuurista ilman suuria alkuinvestointeja.

Paikallinen asiakaspalvelu ja ympäristöystävällisyys

Kotimaisena palveluna MD Konesalipalvelu tarjoaa myös helposti tavoitettavan asiakaspalvelun, joka ymmärtää paikalliset tarpeet ja vaatimukset. Marskidatan asiantuntijat ovat aina valmiina auttamaan ja huolehtimaan palvelun jatkuvasta parantamisesta, joten voit keskittyä rauhassa omaan liiketoimintaasi. Ympäristöystävällisyys on myös yksi MD Konesalipalvelun vahvuuksista, sillä palvelu on suunniteltu energiatehokkuutta ja kestävää kehitystä silmällä pitäen.

Luotettava ja kustannustehokas ratkaisu

Kaiken kaikkiaan MD Konesalipalvelu tarjoaa luotettavan, joustavan ja kustannustehokkaan ratkaisun, joka voi merkittävästi parantaa yrityksesi IT-ympäristön suorituskykyä ja turvallisuutta. Mietitään yhdessä sopivin ratkaisu yrityksellenne.

Marskidatalla asiakkaan tarpeet otetaan vakavasti

Marskidatalla uskomme, että asiakkaan palvelutarpeiden kokonaisvaltainen ymmärtäminen on välttämätöntä, jotta voimme tarjota juuri heidän tarpeisiinsa parhaiten sopivat ratkaisut. Marskidatalla konesalipalveluiden käyttöönotto alkaakin tarpeiden ja vaatimusten määrittelystä yhdessä asiakkaan kanssa.

Tämä sisältää esimerkiksi tarvittavan kapasiteetin, tietoturvavaatimukset ja budjetin. Käymme asiakkaan nykytilanteen läpi olemassa olevien palvelimien ja sovellusten osalta, ja tästä muodostuu käsitys tarvittavasta kapasiteetista/ympäristöstä, jonka pohjalta laadimme kustannusarvion ja tarjouksen.

Saumaton ja suunnitelmien mukainen käyttöönotto

Marskidatan tekniset asiantuntijat varmistavat, että MD konesalipalvelun käyttöönotto sujuu saumattomasti ja suunnitelmien mukaisesti. Toteutamme kaikki tarvittavat toimenpiteet sovitussa laajuudessa, palveluissa ja aikataulussa. Kun palvelu on otettu käyttöön, asiakas siirtyy jatkuvan palvelun piiriin. Toimimme ennaltaehkäisevästi ja huolehdimme sovitusta sisällöstä asiakkaan puolesta, jotta heidän on mahdollista keskittyä omaan liiketoimintaansa.

Mitkä asiat ovat MD Konesalipalvelun vahvuudet?

MD Konesalipalvelut sopivat kaikenlaisille yrityksille. Olipa yrityksesi sitten vaikka kahden hengen tilitoimisto tai suuri tuotantolaitos. Voimme ottaa ylläpitoon asiakkaan koko IT-ympäristön tai sitten toimia tukena esimerkiksi konesalialustan ylläpitäjänä huolehtien alustan tietoturvasta sekä päivityksistä.

MD Konesalipalvelu tarjoaa monia hyötyjä asiakkailleen:

Mietitään yhdessä sopivin ratkaisu yritykselle?

Toisinaan tulee tilanne, jossa nykyisen konesalikumppanin palveluihin voidaan olla tyytymättömiä, sillä hinta-laatu-suhde ei vastaa odotuksia ja yhteistyö voi olla hankalaa. Ketteryys saattaa puuttua, mikä vaikeuttaa nopeaa reagointia muuttuviin tarpeisiin. Tällaisessa tilanteessa voi olla aika harkita uutta kumppania.

Marskidata on luettava kumppani. Tutustu asiakkaidemme positiivisiin palvelukokemuksiin: Solenovo – Kustannustehokkuutta ja tarkempaa budjetointia konesalipalveluiden migraation myötä ja Ouneva Group – Konesalipalvelu vapautti resursseja ja kohensi turvallisuutta. Marskidatalla autetaan kartoittamaan yrityksenne palvelutarpeen, joten ota rohkeasti yhteyttä myynti@marskidata.fi. Lue lisää palveluistamme nettisivuiltamme Konesalipalvelut.

Yhä useampi yritys puntaroi nykyisen maailmanpoliittisen tilanteen takia konesalien sijaintia ja toimintavarmuutta. Millaisia konesaliratkaisuja löytyisi yrityksen tarpeisiin? Ratkaisun tulisi olla yrityksen kannanalta kustannustehokas, mutta huomioida tiukentuneet tietoturvaan liittyvät vaatimukset ja näkökulmat. Toisaalta millaisia vaihtoehtoja on olemassa ja millaisia hyötyjä niistä on? Blogin ensimmäiseen osaan kokosin vertailun tueksi tietoa erilaisista vaihtoehdoista sopivan konesaliratkaisun löytämiseksi.

Konesaliratkaisut

Konesaliratkaisut tarjoavat yrityksille paikan palvelimien ja IT-laitteiden hallintaan. OnPremise-ratkaisut mahdollistavat omien palvelimien hallinnan omissa tiloissa, tarjoten täyden kontrollin, mutta vaativat merkittäviä investointeja ja ylläpitoa.

Jaetut konesaliratkaisut, kuten pilvipalvelut, tarjoavat kustannustehokkuutta ja skaalautuvuutta, mutta tietoturva ja suorituskyky riippuvat palveluntarjoajasta. Dedikoidut ratkaisut yhdistävät molempien edut tarjoamalla yksinomaan asiakkaalle varattuja resursseja, mikä parantaa suorituskykyä ja tietoturvaa, mutta ovat usein kalliimpia.

Hybridiratkaisut yhdistävät OnPremise- ja pilvipalveluiden parhaat puolet, tarjoten joustavuutta ja kustannustehokkuutta, mutta vaativat monimutkaisempaa hallintaa. Sopivan ratkaisun valinta riippuu aina yrityksen tarpeista ja resursseista.

OnPremise-ratkaisu

OnPremise-ratkaisulla tarkoitetaan sitä, että laitteet sijaitsevat oman yrityksen tiloissa. Se on järkevä vaihtoehto silloin, kun organisaatiossa on IT-osaamista ja IT-infrastruktuuriin on sijoitettu. 

Missä tilanteessa OnPremise kannattaa? OnPremise-ratkaisuun päädytään tyypillisesti silloin, kun halutaan pitää järjestelmät ja data omissa käsissä niin, että samalla ei olla riippuvaisia muista tahoista. Usein valinta käyttää omia palvelimia liittyy turvallisuuteen.

Jaettu palvelinkapasiteetti-ratkaisu

Jaetulla palvelinkapasiteetilla tarkoitetaan toimittajan infrastruktuurista loogisesti jaettua kapasiteettia (pilvipalvelua), joka tuotetaan toimittajan turvallisissa tuotantotiloissa. Toimitukseen sisältyy käyttöoikeudet virtuaalipalvelinten hallintaan. Asiakas vastaa itse ympäristönsä pääsynhallinnasta ja tietoturvasta. Palvelusta ei ole yhteyttä julkiseen internettiin, joten yhteys muodostetaan aina asiakaskohtaisesti, rajapintana toimittajan palomuuri. 

Milloin jaettu palvelinkapasiteetti kannattaa? Jaetun kapasiteetin virtuaalipalvelimet soveltuvat niille asiakkaille, jotka tarvitsevat joustavasti muuttuvaa palvelinkapasiteettia turvallisessa palvelinympäristössä.  

Dedikoitu konesaliratkaisu

Dedikoitu tarkoittaa, että käyttäjä vuokraa hosting-palveluntarjoajalta palvelimen, kokonaisen palvelinkokonaisuuden/ virtualisointialustan. Sen vuokrahintaan sisältyy tarkasti valvottu palvelinsali, nopea Internet-yhteys, palvelinkokonaisuuden ja muiden tarvittavien laitteiden käyttämä sähkö sekä palvelinkokonaisuuden käyttämä rauta. Palvelinkokonaisuuden kaikki resurssit ovat vapaasti vuokraajan käytettävissä. Palveluntarjoaja on vastuussa palvelinkokonaisuuden raudasta. 

Milloin dedikoitu palvelinkokonaisuus kannattaa? Dedikoitu palvelinkokonaisuus tarjoaa enemmän hallintaa ja joustavuutta. Dedikoitu palvelinkokonaisuus on tehokas ja toimintasi ei rajoitu sallittuihin ohjelmistoihin eikä ole alttiina muista käyttäjistä johtuville järjestelmien kaatumiselle tai resurssien hupenemiselle. 

Hybridiratkaisu

Hybridipilvipalvelin on yhdistelmä pilvipalvelinta ja paikallista palvelinta. Se yhdistää sekä paikan päällä, että etäällä olevat IT-resurssit. Hybridipilvipalvelimen avulla yksityisen palvelimen tiedot pysyvät yksityisinä ja turvattuina, kun taas julkinen pilvi tarjoaa liikkuvuutta ja tehokkuutta. Hybridipilvipalvelimen ratkaisu tarjoaa joustavuutta ja skaalautuvuutta, kun tiedostot ja kansiot synkronoidaan saumattomasti julkisten ja yksityisten pilvien välillä käsittelemään työntekijöiden työmääriä lähimmästä sijainnista. 

Missä tilanteessa hybridiratkaisu kannattaa? Hybridipilvipalvelin on ratkaisu, joka yhdistää molempien maailmojen edut, tiedostojen tallentamisen sekä paikan päällä, että pilvessä. Kun kaikkien tiedostojen pääkopiot on tallennettu julkiseen pilveen, paikan päällä oleva laitteistoasiakas tarjoaa saman suorituskyvyn ja oikeuksien hallinnan kuin paikallinen (yksityinen) tiedostopalvelin tai verkkoon liitetty tallennuslaite (NAS). 

Marskidata auttaa oikean ratkaisun kartoittamisessa 

Marskidata tarjoaa asiantuntevaa apua oikeiden pilvi- ja konesaliratkaisujen kartoittamiseen. Asiantuntijamme kuuntelevat yrityksesi tarpeita ja tarjoavat räätälöityjä ratkaisuja, jotka parantavat IT-ympäristön suorituskykyä, turvallisuutta ja kustannustehokkuutta.  

Konesaliratkaisujen hyödyt ja haasteet:

Marskidata varmistaa, että saat käyttöösi modernin ja luotettavan infrastruktuurin, joka tukee liiketoimintasi kasvua ja kehitystä. Tutustu myös kollegani Topin blogiin Mikä on konesalipalvelu? Ota rohkeasti yhteyttä myynti@marskidata.fi ja lue lisää palveluistamme nettisivuiltamme Konesalipalvelut.

Clipchamp on Microsoftin videoeditori, jolla on helppo luoda videoita ilman sen kummempaa editointiosaamista. Laadukkaat videoeditointiohjelmat vaativat usein runsaasti aikaa niiden opiskeluun, mutta Clipchampin käyttöliittymä on tyylikkään yksinkertainen ja siksi nopea ottaa haltuun. Eli voisi sanoa, että Clipchamp on videoeditointityökalu, jolla saa helposti ammattimaista jälkeä olematta, noh alan ammattilainen.

Monipuolisesti videoita eri käyttötarkoituksiin

Clipchampilla voit luoda laadukkaita videoita omaan käyttöön tai someen, kuten YouTubeen, Instagramiin ja Facebookiin. Sen avulla syntyy varsin vaivatta ammattimaiset mainosvideot ja esimerkiksi tuote-esittelyvideolla voi näyttää monimutkaisenkin tuotteen tai palvelun ominaisuuksia.

Videon kuvasuhdetta muokkaamalla voit käyttää samaa videota missä tahansa ympäristössä, oli kyse sitten Instagram-tarinasta tai vaakavideosta, rajaamalla videon oikeaan kokoon palvelee se katselijaa parhaiten.

Meillä Marskidatalla Microsoftin Clipchampia on käytetty somevideoiden editointiin ja opasvideoiden tekoon. Olemme toteuttaneet Clipchampilla esimerkiksi tulostamisen tutoriaaleja, joihin voit tutustua Marskidatan YouTube-kanavalla: https://www.youtube.com/@marskidataoy

Kuvakaappaus Microsoft Clipchampin käyttöliittymästä.

Clipchampin monipuoliset ja älykkäät työkalut

Clipchampiin sisältyy hyvin laajasti monipuolisia työkaluja, kuten kätevä videoeditori, videoleikkuri, vihreä tausta ja taustan poistaminen. Esittelen kuitenkin seuraavaksi ominaisuuksia ja työkaluja, jotka tekevät Clipchampista verrattoman videoeditorin.

Kolme suosikkityökalua

  1. Automaattinen tekstitys
    • Puheesta tekstiksi -tekniikka litteroi videon äänen turvallisesti ja muokkaa sen tekstiksi muutamassa minuutissa. Ja mikä parasta, Clipchamp ymmärtää yli 80:tä kieltä, myös Suomea! Tekstitykset ovat tärkeä ominaisuus, sillä monet haluavat katsoa videonsa ilman ääntä. Ja tekstitykset parantavat myös videoiden saavutettavuutta.
  2. Teksti puheeksi
    • Tekoälypohjaisen tekstistä puheeksi -työkalun avulla lisäät videollesi aidontuntuisen kertojaäänen. Valittavana on jopa 400 luonnollisen kuuloista puheääntä, joiden äänen nopeutta ja korkeutta voit itse muokata. Kertojaääni parantaa videon saavutettavuutta ja säästää rahaa sekä aikaa.
  3. Äänenparannustyökalu
    • Clipchampin äänenparannustyökalu on tärkeä työkalu, sillä huonolla äänenlaadulla voi pilata koko videon. Jos äänenlaatu on huono, eikä esimerkiksi puhe kuulu kunnolla, voi katselija jättää videon jopa kokonaan kesken. Äänenparannustyökalulla voi varmistaa, että ääni on selkeää ja sillä voi poistaa häiritsevän taustamelun sekä ylimääräiset hiljaiset hetket. Clipchampista löytyy myös runsaasi erilaisia äänitehosteita, kuten kaiku ja häivytykset, joilla voi rikastuttaa videon äänimaailmaa niin halutessaan.

Bonuksena puhevalmentaja

Jos esiinnyt itse videolla, voit hyötyä Clipcampin puhevalmentajasta. Valmentaja nappaa täytesanat (kuten ”niinku”) ja seuraa puheen nopeutta ja korkeutta. Puhevalmentaja on tällä hetkellä käytössä vain englanninkielisillä markkina-alueilla, mutta odotettavissa on, että Clipchampin puhevalmentaja tulee jatkossa toimimaan myös Suomessa.

Clipchampin tutoriaalit ja tuki helposti saatavilla

Clipchampin verkkosivuston koulutuskeskuksesta löytyy todella hyviä video-oppaita, joilla aloittelijatkin pääsevät hyvin kärryille videoiden editoinnissa. Clipchampin blogista löytyy useita kymmeniä artikkeleita videoihin liittyen. Kuten Instagram Reels -videoiden tekeminen: https://clipchamp.com/fi/blog/make-instagram-reels/ .

Blogista voi myös löytyy hyviä ideoita itse videoiden sisältöihin, kuten tämä: 15 diaesitysvideoideaa oppilaitoksille – vinkit ja esimerkit: https://clipchamp.com/fi/blog/slideshow-video-ideas-for-school-with-examples/. Suomenkielisiä blogiartikkeleita löytyy useampi kymmenen, englanniksi artikkeleita on reippaasti enemmän.

Myös Facebookista löytyy kaikille avoin Clipchamp-yhteisö (Climchamp Creator Community), jossa voi myös oppia uusia kikkoja videoeditointiin ja pyytää muilta palautetta omista videoista.

Ketterää editointia selaimessa omalla brändi-ilmeellä

Clipchamp tarjoaa laajan rojaltivapaan sisältökirjaston, joka sisältää videoita, musiikkia, graafisia elementtejä ja taustoja.

Voit käyttää Clipchampia suoraan selaimessa, joten et tarvitse tietokonetta, jossa on paljon muistia tai kalliita ohjelmistoja. Clipchampista on saatavilla myös työpöytäsovellus sekä mobiilisovellus iOS-laitteille.

Videoiden luominen yhtenäisellä brändi-ilmeellä on helppoa: riittää, että tallennat logon, värit ja fontit brändipakettiisi kerran, ja ne ovat aina käytettävissäsi.

Clipchamp aloittelijalle vai ammattilaiselle?

Microsoft Clipchampista on tarjolla ilmaisversio, joka riittää mainiosti aloittelijoille. Premium-versiosta taas hyötyvät ne, jotka editoivat videoita päivittäisessä työssään ja haluavat käyttöön kaikki ominaisuudet, kuten oman brändipaketin värien, logojen ja fonttien hallintaan.

Huomioitavaa on myös se, että Clipchamp sisältyy jo seuraaviin Microsoftin palvelupaketteihin: Microsoft 365 E3, Microsoft 365 E5, Microsoft 365 Business Standard, Microsoft 365 Business Premium. Tarkempaa tietoa hinnoittelusta voit lukea Clipchampin verkkosivustolta: https://clipchamp.com/fi/pricing/.

Jos luot sisältöä, suosittelen lämpimästi tutustumaan Clipchampiin: https://clipchamp.com/fi/.

Mietitkö Microsoftin lisenssien hankkimista tai vaihtamista, ota yhteyttä myynti@marskidata.fi.

Marskidata on yritys, johon mahtuu monenlaisia työtehtäviä. Tällä kertaa blogissamme tutustummekin niistä yhteen hieman tarkemmin. Junior System Specialistin tehtävässä päivät koostuvat pääasiallisesti uusien Canon-tulostimien ja -monitoimilaitteiden esiasennuksista. Lisäksi tehtäviin kuuluvat laitteiden asennus loppuasiakkaille sekä ns. ”huoltotikettien” ongelmanratkaisu.

Työtehtävät vaativat Canon-tulostimien ja -monitoimilaitteiden mekaanisen toiminnan ja käyttöjärjestelmän tietämystä. Lisäksi Junior System Specialistin tehtävässä vaaditaan osaamista suorittaa NT-ware uniFLOW Online-järjestelmän käyttöönotto ja konfiguroida se asiakkaan käyttöön.

Monitoimilaitteiden käyttöönottoprosessi

Sen jälkeen, kun myyjät ovat tehneet omat taikansa, tipahtaa omalle tiimilleni eli Printille asennuskeikka. Tästä alkaa monitoimilaitteen käyttöönottoprosessi, jonka olen jakanut alle kolmeen vaiheeseen:

Vaihe 1: Laitteen esiasennus

Esiasennus alkaa laitteen valmistelulla toimitusta varten. Aluksi tsekataan mitä kaikkea on myyty esim. lisäkasetti- tai peltijalusta. Esiasennusvaiheessa myös asetetaan laitteeseen asiakaskohtaiset tiedot.

Vaihe 2: Asiakkaan kontaktointi

Kun laite on saatu esiasennettua ja testattu toimivaksi, alkaa aikataulujen sovittelu asiakkaan kanssa. Tässä vaiheessa varmistetaan minkälainen kohde on, eli onko esteitä, portaita tai korkeita kynnyksiä, mitkä pitäisi ottaa huomioon laitetta toimittaessa.

Vaihe 3: Laitteen käyttöönotto asiakkaalla

Hypätään suoraan siihen, kun laite on omalla sijainnillaan asiakkaalla. Varmistetaan että laitteeseen ei ole tullut mitään vauriota kuljetuksen aikana (laitteen omat säädöt ja testit).

Laite testataan verkon osalta mm. saadaanko laite monitoripalveluun eli eMaintenanceen, tämän palvelun kautta saamme tiedon, kun laitteen väriaine on vähissä tai lopussa. Päivitetään jo olemassa olevat vanhat ajurit sekä testataan tietenkin tulostuksen ja skannauksen toiminta.

Lopuksi annetaan vielä käyttöopastus asiakkaalle eli käydään läpi, miten laite toimii ja miten voidaan välttää mahdollisia vikatilanteita.

Print Solution-tiimi

Print Solutions-tiimin toimesta hoidetaan kaikki Canon tulostamiseen ja tulostuksenhallintaan liittyvät asennukset, huollot, projektit ja konsultoinnit. Tiimin tehtävistä omalle tontille osuvat eritoten asennukset, huollot ja projektityöt.

Juniorina Print Solution-tiimissä

Jos hakee paikkaa Print Solution-tiimistä, on hyvä olla persoonaltaan huumorintajuinen, tilanteen vaatiessa totinen, valmis oppimaan uutta, sekä ottamaan vastuuta monenlaisista tehtävistä. Tärkeää on myös, että nauttii mahdollisuudesta kasvaa ja kehittyä uralla.

Tiivistäisin asian niin, että tehtävässä olisi hyvä olla kärsivällisyyttä, kykyä kysyä apua, sekä mielenkiintoa tutkia ja etsiä vastauksia. Iso hyöty on myös, mikäli omaat taidon oppia uusia asioita nopeasti.

Työssä parasta on jatkuva onnistumisen tunne, kun laite saadaan jälleen toimintakuntoon asiakkaalle.

Esimerkkitilanne työstä

Sain tiedon, että asiakkaan monitoimilaite tekee raitaa tulosteisiin. Lähdin diagnosoimaan ongelmaa tarkastamalla laitteen keskeisten osien kunnon, mutta en löytänyt mitään hälyttävää. Seuraavaksi tein nopean tsekkauksen skannauslasille huomatakseni roskat tai muun lian. Tulostettuani laitteella muutaman testisivun totesin, että vika rajautui syöttölaitteeseen.

Syöttölaitteesta kopioidessa paperiin tuli edelleen samainen raita, joten asetin paperin lasille ja katsoin mihin kohtaan raita osui. Tarkemmalla tarkastelulla huomasin lopulta likatahran, joka aiheutti raidan. Opikseni otin sen, että malttia peliin. Lisävalo sekä tarkat silmät helpottivat kummasti asiaa.

Miten päädyin töihin Marskidatalle?

Päädyin Marskidatalle töihin jo ollessani vielä ammattikoulussa. Aloitin ensin harjoittelijana, jonka jälkeen jatkoin töitä määräaikaisena. Osoitin mielenkiintoni alaa kohtaan ja ilmeisesti olin jopa kehityskelpoinen yksilö, koska marskilaisena polkua on nyt kuljettuna kaksi vuotta ja risat.

Tiesin ennestään jo Marskidatan yrityksenä, sillä yrityksellä on pitkä historia Mikkelissä ja se on sijainnut näkyvästi Kirkkopuiston kupeessa. Ennen Marskidatalle saapumista en kuitenkaan tiennyt juurikaan, kuinka laajalti täällä tehdään IT-hommia, joten ensifiilikseni oli hieman yllättynyt, mutta erittäin positiivinen.

Jatkuvaa uuden oppimista

Mainitsemassani ammattikoulun työharjoittelussa Marskidatalla pääsin opettelemaan printtereiden parissa monenlaisia asioita, ja nyt kaksi vuotta myöhemmin tuo opettelu jatkuu edelleen.

Aluksi ymmärrykseni printtereistä oli, että niille ei voi tehdä mitään muuta kuin ihmetellä vierestä ja kirota. Silloisen ymmärrykseni mukaan ne elivät täysin omaa elämäänsä. Hyvin nopeasti Marskidatalla aloitettuani ymmärsin, että kun merkkinä on Canon, laitteet toimivat varmasti.

Samalla tuli myös huomattua, että ongelmatilanteissa aina löytyy jokin tekijä, mikä aiheuttaa vian toiseen osaan. Voisin jopa verrata tulostimia autoon, koska molemmissa on ns. kulutusosia, jotka rikkoutuessaan tai kuluessaan alkavat aiheuttaa vikoja.

Aloittaessani työni Marskidatalla tietoni Canon-tulostimista oli nolla.

Marskidata työnantajana

Marskidata on hyvä paikka tiimipelaajille, jotka haluavat kehittää itseään. En olisi koskaan uskonut tekeväni kaikkea tätä, mutta tässä sitä ollaan. Olen aina saanut vastauksen kysymyksiini ja tarttunut tarjottuihin koulutuksiin.

Pidän tasapainon töiden ja vapaa-ajan välillä ajattelemalla töitäni vain tehtävinä, jotka hoidetaan työajalla. En koskaan ota töitä mukaan kotiin, vaan jätän ne aina työpaikalle. Marskidata mahdollistaa tämän hyvin, koska työt pyritään aina tekemään sovitun työajan puitteissa. Tulevaisuudessa toivon olevani mestari printtereiden parissa. Tavoitteen saavuttamiseksi on vielä otettava muutama askel.

Tulevaisuudessa minusta tulee printtijärjestelmien asiantuntija.

Mikäli sinua kiinnostaa työ tai harjoittelupaikka Marskidatalla, tutustu Hae meille töihin! -sivuumme ja lähetä hakemuksesi osoitteeseen rekry@marskidata.fi. Lue myös tarkemmin Printin palveluistamme: Tulostimet palveluna yrityksille. Voit myös ottaa suoraan yhteyttä myynti@marskidata.fi, niin katsotaan yhdessä organisaatiosi tulostusympäristö kuntoon!

Marskidata logo

Marski Data Oy

Saapumisohjeet
Saapumisohjeet

Saapumisohjeet
Saapumisohjeet
chevron-down