Keskiviikko aamuna 2.10 aloitin työni markkinoinnin harjoittelijana Marskidatalla Mikkelissä. Harjoittelun aloittamisesta kasaantunut jännitys karisi nopeasti, kun sisällä minut otti vastaan Marskidatan lämminhenkinen työporukka. Oli helppoa tuntea itsensä tervetulleeksi heti ensi hetkistä alkaen.
Ensimmäiset päivät kuluivat lähinnä työhön perehdytyksen ja yritykseen tutustumisen parissa. Päivien infopläjäyksen jälkeen olin hieman hämmentynyt suuresta määrästä uutta tietoa, mutta samalla todella innoissani tulevista työtehtävistäni.
Ensi hetkistä alkaen olin varma, että harjoittelusta tulisi antoisa ja opettavainen kokemus.
Harjoitteluni aikana olen päässyt tekemään monia erilaisia työtehtäviä, joiden kautta olen myös ymmärtänyt jatkuvasti paremmin mitä kaikkea Marskidatalla tehdään. Onkin ollut yllättävää huomata miten laajalla sektorilla yritys operoi ja miten toimintaa selkeästi pyritään kehittämään jatkuvasti eteenpäin.
Kuten jo yllä mainitsin, olen harjoittelijana päässyt tekemään monenlaisia tehtäviä. Valitsinkin niistä muutamia mielestäni mielenkiintoisia alle:
Edellä mainittujen tehtävien lisäksi olen muun muassa oikolukenut myyntimateriaaleja, editoinut somealustoille julkaistavia videoita, ja päässyt itse suunnittelemaan kampanjan. Tehtävät ovat olleet paikoin haastavia, mutta niiden kautta olen päässyt oppimaan aina jotain uutta.
Katsoessani harjoitteluani nyt taaksepäin voin rehellisesti sanoa oppineeni sen aikana todella paljon. Kaiken oppimani tarkka avaaminen olisi varmasti puuduttavaa luettavaa, mutta ehkäpä voisin esitellä oppimaani lyhyen listan avulla. Harjoittelussani olen oppinut muun muassa:
Kymmenen viikon harjoittelun jälkeen koen olevani huomattavasti valmiimpi alani osaaja, mutta samalla olen myös ymmärtänyt kuinka onnistuneen markkinoinnin toteuttaminen, on jatkuvaa uuden oppimista ja omien taitojensa paremmaksi kehittämistä.
Harjoittelussani olen päässyt siirtämään opinnoissani kerryttämääni tietoa kirjoista käytäntöön.
Osallistuminen Marskidatan 40-v syntymäpäiväjuhlaan 22.11 Kulttuuritehdas Korjaamolla Helsingissä oli ehdottomasti yksi harjoitteluni kohokohdista. Tyylikkään gaalamaisesti järjestetty juhla hienoine ruokineen ja yllätyksellisine esiintyjineen oli kokonaisuudessaan mieleen jäävä kokemus.
Muistan kuinka saadessani kutsun juhliin olin aikalailla ihmeissäni, koska olin ollut harjoittelijana Marskidatalla tuolloin vasta parisen viikkoa. Miksi ihmeessä minut siis kutsuttaisiin juhlistamaan yrityksen 40-vuotista taivalta?
Uskon vastauksen yllä olevaan ihmetykseeni olevan siinä, että Marskidata on perheyritys, jossa perhemäisen tasa-arvoinen lähestymistapa ulottuu jokaiseen työyhteisön jäseneen. Marskidatalla kaikki otetaan mukaan, olitpa sitten ollut talossa vasta muutaman viikon tai jo useamman vuosikymmenen.
"Edistän mukaan ottamisen kulttuuria, työkavereita kunnioittavaa hyvää työilmapiiriä ja tiimityöskentelyn sujumista."
Marski -Tapa Toimia (Code of Conduct)
Harjoittelu Marskidatalla on ollut odotukset ylittävä kokemus. Yhtenäkään aamuna ei ole harmittanut lähteä töihin, eikä töissä ole tullut vilkuiltua kelloa levottomasti. Työtehtävien mielenkiintoisuus ja työyhteisön rento ilmapiiri ovat pitäneet motivaation korkealla koko harjoittelun ajan.
On ollut hienoa päästä tekemään töitä rautaisten osaajien kanssa, joilla kaikilla on positiivinen lähestymistapa omaa työtään kohtaan. Erityisesti oman tiimini eli Development-tiimin asenne on tehnyt minuun suuren vaikutuksen, koska kaikilla tiimiläisillä on vahva halu kehittää omaa osaamistaan jatkuvasti eteenpäin.
Kokonaisuutena katsottuna voin sanoa olevani enemmän kuin tyytyväinen harjoitteluuni Marskidatalla. Koen saaneeni harjoittelulta todella paljon, mutta myös pystyneeni itse vastavuoroisesti tarjoamaan oman arvokkaan työpanokseni.
"Marskidatalla jokainen saa olla oma itsensä. Kunnioitan työkavereitani ja arvostan heidän työtään ja osaamistaan, joka täydentää omaani."
Marski -Tapa Toimia (Code of Conduct)
Marskidata on mainio vaihtoehto niille, jotka etsivät harjoittelupaikkaa. Täältä löytyy monenlaisia hommia ja kysyntää on eri alojen osaajille. Jos siis kiinnostuit niin kannattaa olla rohkeasti suoraan yhteydessä rekry@marskidata.fi. Katsotaan löytyisikö täältä sinun alaasi ja osaamiseesi sopivia tehtäviä!
Marskidatalla pärjää kyllä jokainen, kunhan on matkassa varustettuna positiivisella ilmeellä ja vahvalla halulla oppia uutta.
Blogiin on otettu lainauksia Marskidatan toimintaohjeista: Marski -Tapa Toimia (Code of Conduct).
Onko uniFLOW Online jo käytössä yrityksessäsi? Vai luetko siitä nyt kenties ensimmäistä kertaa? Jos järjestelmä on sinulle tuntematon tai koet kaipaavasi lyhyttä kertausta asian tiimoilta, niin suosittelen aluksi lukaisemaan muutaman vuoden takaisen blogimme Canon uniFLOW Online – Turvatulostaminen ja skannaus pilvipalvelun avulla.
Järjestelmä päivittyy yhteensä neljä kertaa vuodessa, joten pieni katsaus sen päivityksiin on varmasti paikallaan. Tässä blogissa tutustumme uniFLOW Online tulostus- ja skannausjärjestelmän versioihin 2024.1, 2024.2, 2024.3 ja 2024.4, sekä niiden mukanaan tuomiin muutoksiin ja uudistuksiin.
Järjestelmänä uniFLOW Online on jo pitkään tukenut automaattista ja tehokasta metatietojen luentaa suoraan dokumenteilta. Järjestelmän versio 2024.1 toi mahdollisuuden skannattujen töiden välitykseen kohteeseen ilman erillistä hyväksyntäprosessia.
Voimme muun muassa laskuilta lukea lähettäjän tietoja tai laskun numeroita ja käyttää näitä suoraan esimerkiksi SharePoint -kirjaston metatiedoissa. Näin ei tarvitse manuaalisesti lisätä mitään tietoa tai siirrellä dokumentteja erikseen paikasta toiseen.
Tähän saakka tietojen tallentaminen on vaatinut aina ihmisen varmistuksen. Mikäli luettavat dokumentit ovat riittävän hyvällä tai 100 % tarkkuudella kunnossa, on mahdollista laittaa päälle tiedostojen automaattinen välitys lopulliseen paikkaansa.
Version 2024.1 myötä niin sanottujen tulostusbudjettien käyttö parantui jälleen. Tulostusbudjettia käytetään esimerkiksi oppilaitoksissa hallitsemaan käyttäjien tulostusta budjeteilla. Budjetti voi olla yhtä hyvin lukuvuoden alussa oppilaitoksen määrittelemä, tai oppilaiden itse kustantama, tai näiden yhdistelmä.
Quickpay on nyt lisätty tuetuksi maksunvälittäjäksi, joten mahdollisten maksutapojen lista on jo suhteellisen mittava. Kouluympäristöjen lisäksi budjetteja voidaan käyttää tarpeen mukaan missä vain.
Puhtaassa pilvitulostuksessa tulostusasetusten hallinta voi olla toisinaan hankalaa, koska käytössä ei ole enää keskitettyä tulostuspalvelinta, jonka asetuksia muokkaamalla voisimme hallita kaikkien käyttäjien tulostusasetuksia.
Versiossa 2024.2 toimme mahdolliseksi jakaa uniFLOW Onlinen kautta tulostusprofiileja Canonin UFR II ajurille, sen mukaan mitä ominaisuuksia kussakin sijainnissa tarvitaan tulostukseen. Tällöin käytössä on aina ne asetukset, joita kunkin yksikön laitteet tukevat. Näin hallinta tapahtuu edelleen keskitetysti, vaikka tulostuspalvelinta ei ole.
Julkisten paikkojen tulostus on 2024.2 version myötä mahdollista kenelle vain. Voimme sallia kenen vain rekisteröidä itsensä laitteen käyttäjäksi yksinkertaisella prosessilla. Tämän jälkeen esimerkiksi kirjastoissa turvatulostaminen onnistuu julkisilta PC:iltä syöttämällä oma sähköpostiosoite tulostusvaiheessa.
Samalla tavalla yritys voisi tarjota vierailleen yleiskäyttöisen PC:n, josta tulostaminen tällä tavoin onnistuu. Muistettava on toki myös uniFLOW Onlinen tarjoama vierastulostus käyttäen hyväksi sähköpostia, Vierastulostus – tulosta turvallisesti vieraillessasi yrityksessä eli vaihtoehtoja löytyy useampia.
Suurimpana parannuksena 2024.3 versiossa toimme mahdolliseksi täysin automaattiset päivitykset työasemien pään tulostusajurille, sekä tulostuksien käsittelyä hoitavalle SmartClientille. Aiemmin yrityksessä ei ole ollut mahdollisuutta keskitettyyn jakeluun, vaan päivitysten käsin tekeminen on vaatinut paikalliset järjestelmänvalvojan oikeudet.
Päivitysprosessin muuttuessa ympäristön ylläpitäjä voi keskitetysti käynnistää työasemissa päivityksen, eikä mitään korotettuja tunnuksia työasemalla vaadita. Ajuri sekä SmartClient voidaan asettaa päivittymään heti kun itse järjestelmäkin taustalla päivittyy.
Edellä mainitun myötä kaikki uudet ominaisuudet ovat heti tuettuna myös työasemien päässä. Tämä helpottaa myös huomattavasti IT-osastojen päivitystyötä.
Tässä versiossa toimme mahdollisuuden järjestelmän ylläpitäjille ottaa ongelma- ja opastustapauksissa tietoturvallisesti luodun yhteyden monitoimilaitteen näyttöön tai hallintaan, ja tarjota näin nopealla vasteella apua käyttäjille.
Uudistus on myös, että käyttäjä voi nyt pyytää laitteen näytöltä itselleen kertaluontoisen kirjautumiskoodin sähköpostiin, jolla pääset käyttämään laitetta. Tämä ominaisuus on hyvä, jos käyttäjä on esimerkiksi aamulla unohtanut tunnisteensa kotiin. Laite tarkastaa asianmukaisen käytön eli sen, että osoite löytyy ko. asiakkaan järjestelmästä.
Mikäli käytössänne on PIN-koodilla kirjautuminen, on koodin unohtuessa mahdollista käyttäjän itse pyytää koodi omaan sähköpostiin samalla logiikalla, kuin kertaluontoisen koodinkin. Tällöin järjestelmän hallinnoijan tai IT-osaston ei tarvitse tehdä uutta koodia käyttäjälle.
Järjestelmänä uniFLOW Online tukee monia erilaisia reaaliaikaisia raportteja, ja on myös yhdistettävissä erittäin tehokkaaseen Microsoftin PowerBI-raportointityökaluun. Tämän lisäksi viimeisimmässä versiossa 2024.4 mahdolliseksi on tullut ajastaa haluttu raportti lähtemään ajastetusti haluttujen henkilöiden sähköpostiin.
Yllä mainittu saattaa monille olla se tuttu tapa vuosien takaa, ja vaikka kannatammekin pääasiassa interaktiivisia raportointimahdollisuuksia, niin ainahan faninsa klassiselle tavallekin löytyy! Tutustu opasvideoon Tulostuksen raportointi.
Kiinnostuitko uniFLOW Onlinesta? Ota meihin yhteyttä myynti@marskidata.fi niin katsotaan, kuinka se saataisiin käyttöön myös yrityksessäsi. Suunnitellaan yhdessä teidän yrityksenne vaatimuksiin sopivat palvelut ja ratkaisut!
Tutustu Marskidatan tulostamisen palveluihin: Tulostimet palveluna yrityksille ja Tulostusympäristön tietoturva.
Organisaatioilla on nykypäivänä yhä enemmän haasteita tunnistaa ja hallita digitaaliseen ympäristöön kohdistuvia uhkia. Kyberhyökkääjät, haittasovellukset ja kalasteluviestit kehittyvät päivä päivältä, minkä vuoksi hitaat suojausmenetelmät jäävät helposti niiltä jälkeen. Organisaatioiden olisikin tärkeää tarkastaa, että niiden tietoturva ja kyberturvallisuus ovat tarvittavalla tasolla.
Tietojen suojaaminen organisaatiolle on itsestäänselvä etu, ja nykyään GDPR (General Data Protection Regulation) määrittää myös tiukkoja vaatimuksia henkilötietojen käsittelyyn. Myös kyberturvallisuusdirektiivi NIS2 on asettanut uusia kyberturvallisuuden riskienhallintavelvoitteita.
Jos organisaatiosi käsittelee arkaluonteista tietoa, voivat tietomurrot ja tietovuodot aiheuttaa merkittävää vahinkoa sekä taloudellisesti että maineen näkökulmasta. Asiakkaittesi täytyy pystyä luottamaan siihen, että suojaat itsesi lisäksi myös heidän tietonsa.
Kun suojaat omasi ja kumppaneidesi ympäristön, sekä teidän välillänne kulkevan tiedon, takaat luotettavuuden toiminnassasi. Organisaatiot, joiden kyberturvallisuus on kunnossa ovat paremmassa asemassa, kun asiakas harkitsee yhteistyökumppania.
Kyberhyökkäykset voivat myös keskeyttää liiketoimintasi toiminnan. Tämä voi johtaa muun muassa tuotannon pysähtymiseen, asiakaspalvelun häiriöihin, sekä suurempiin taloudellisiin tappioihin. Suojautuminen ei ole pelkästään vahinkojen estämistä, vaan hyvin suojattu toimintaympäristö on myös suuri kilpailuetu.
On tärkeää toimia proaktiivisesti kyberrikollisuutta vastaan, jotta arkaluonteiset tietosi pysyvät turvassa.
Ympäristön jatkuvan valvonnan merkitys on nykypäivän toimintaympäristössä äärimmäisen tärkeää. Tunnistamisella tarkoitetaan kyberuhkien ja -hyökkäysten havaitsemista mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, ennen kuin vahinkoa ennättää tapahtua. Tämä sisältää muun muassa:
WithSecuren Endpoint Protection, eli EPP on erittäin kattava tietoturvaratkaisu, joka suojaa päätelaitteitasi haittaohjelmilta, kiristysohjelmilta ja muilta uhkilta. Se tarjoaa monikerroksisen suojan, estää kiristysohjelmien aiheuttaman tiedostojen tuhoutumisen ja pitää ohjelmistot ajan tasalla automaattisten päivitysten hallinnan avulla.
EPP:n avulla turvaat tietokoneesi, palvelimesi ja puhelimesi. Saat käyttöösi hallintaportaalin, josta pääset monitoroimaan toimintaympäristöäsi.
WithSecuren EDR auttaa organisaatiotasi pysymään askeleen edellä kyberhyökkääjiä. Se tarjoaa automaattisen uhkien tunnistuksen ja analysoinnin, mahdollisuuden eristää tarttuneita laitteita automaattisesti, ja työkalut uhkien analysointiin ja niihin nopeaan reagoimiseen.
EDR tarjoaa erittäin kattavan suojan jatkuvasti kehittyviä uhkia vastaan. Aiemmin mainittu EPP ja EDR on mahdollista saada erikseen, mutta ne toimivat parhaiten yhdistelmänä ja relevantti tietoturvan taso nykypäivän uhkia vastaa saadaan, kun molemmat ovat käytössä.
Kyberrikolliset eivät noudata aukioloaikoja. Tämä tarkoittaa, että hyökkäyksiä voi tulla mihin aikaan tahansa. Tästä syystä valvonta, hälyttäminen ja reagointi ovat keskeinen osa kattavaa kybersuojaa. Jatkuva manuaalinen valvonta on kuitenkin äärimmäisen kallis ja resursseja vaativa toimenpide, joten mikä ratkaisuksi?
Ennakoinnilla estetään kyberhyökkäyksiä ja -uhkia ennen kuin ne tapahtuvat.
Kun puhutaan kyberturvallisuudesta, organisaation tulisi kysyä itseltään seuraavat kysymykset:
WithSecuren uusi tietoturvapaketti MDR 24/7 takaa kattavan kokonaisuuden organisaatiosi kyberturvallisuuteen. Se sisältää käyttöösi myös EEP:n ja EDR:n teknologian, sekä seuraavan havainnointiprosessin ja –toiminnot:
Eli tuttujen ominaisuuksien kuten EPP:n ja EDR:n lisäksi MDR monitoroi kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä, reagoi mahdollisiin uhkiin nopeasti ja keventää henkilöstön kuormitusta. Kriittisistä hälytyksistä voidaan soittaa kahdelle sovitulle yhteyshenkilölle. Tämän lisäksi MDR on erittäin edullinen verrattuna erillisiin EPP + EDR lisensseihin.
Jokaisen organisaation olisi hyvä ottaa kyberturvallisuus kriittiseen tarkasteluun ja pyrkiä huomioimaan siihen kohdistuvia uhkia. Riskien ehkäisemisellä suojaat yrityksesi toiminnan jatkuvuuden. Ota yhteyttä myynti@marskidata.fi niin katsotaan organisaatiosi tietoturva-asiat yhdessä kuntoon!
Blogissa on käytetty lähteinä WithSecuren esitysmateriaaleja: WithSecure Tietoturvakiertue marraskuu 2024, WithSecure EDR esitys 16.6.2023.
Lue lisää tietoturvasta nettisivuiltamme: Yrityksen tietoturva.
Valitse työtä Suomeen -päivää vietetään tänä vuonna 5.12. Aiemmin Osta työtä Suomeen -päivä nimellä tunnettua teemapäivää juhlistetaan jo kymmenettä kertaa, minkä johdosta kampanjan nimi ja ulkoasu ovatkin saaneet aivan uuden ilmeen. Tarkoituksena kampanjalla on korostaa ja kasvattaa tietoisuutta kotimaisen työn merkityksestä Suomen taloudelle sekä kansalaisten hyvinvoinnille.
Teemapäivä haluaa muistuttaa siitä, että valitsemalla suomalaisia tuotteita ja palveluita, tuet samalla kotimaisia yrityksiä ja luot työpaikkoja Suomeen. Kampanjan takana oleva Suomalainen työ ry, haastaa kaikki kuluttajat yhden päivän ajaksi ostamaan vain suomalaisia tuotteita ja palveluita. Alla olevasta listasta voit katsoa muutamia avainsanoja ja pointteja kampanjaan liittyen:
Jotta hyvä saa palkkansa.
Valitse työtä Suomeen -päivän teema ja slogan 2024.
Frankly Partnersin tutkimuksen (2023) mukaan jopa 72 prosenttia suomalaisista suosii suomalaisia tuotteita ja valmistajia, sekä vielä useampi suomalaisia palveluja ja palveluntarjoajia. Suomalaiset tuotteet sekä palvelut näyttäytyvät kuluttajille usein mielikuvallisesti laadukkaina ja kestävinä, minkä vuoksi niiden ostaminen ja kuluttaminen koetaan turvallisena.
Valitse työtä Suomeen -päivä kannustaakin ihmisiä tekemään vastuullisia valintoja. Ostamalla suomalaista, ympäristö kiittää lyhyistä kuljetusmatkoista, ja suomalainen työlainsäädäntö varmistaa työntekijöille asianmukaisen korvauksen ja työolosuhteet. Suomalaisen tuotteen tai palvelun tunnistat muun muassa seuraavista alle listatuista merkeistä:
Me Marskidatalla olemme tuottaneet suomalaista palvelua jo 40 vuotta. Omistuksemme on 100 % suomalainen ja meillä on neljä toimipistettä eri puolilla Suomea. Avainlippu-merkki myönnettiin meille jo vuonna 2017. Avainlipusta voit lukea lisää kollegani Marjon blogista Marskidatalla Avainlippu jo vuodesta 2017 lähtien. Ostamalla palveluitamme voit siis olla varma, että tuet suomalaita perheyritystä ja luot työpaikkoja Suomeen.
Joulukuussa 2024 meitä marskilaisia on yhteensä jo noin 70, joka on lukema, josta olemme todella ylpeitä. Marskidatalla koetaan kunnia-asiaksi edistää suomalaista työtä. Haluamme tarjota asiakkaillemme parasta mahdollista palvelua aina avainlipun arvoisesti.
Työnantajana Marskidata ei täytä vain työlainsäädännön asettamia minimi vaatimuksia, vaan meistä marskilaisista pyritään pitämään oikeasti hyvää huolta. Toimistomme ovat viihtyisiä ja kaikille työntekijöille taataan turvalliset sekä toimivat työolosuhteet ja työvälineet yksilöllisten tarpeiden mukaan.
Yllä mainittujen lisäksi meillä marskilaisilla on monia erilaisia mainitsemisen arvoisia työsuhde-etuja, joista toinen yrittäjistämme Toni kirjoitti keväällä 2023 blogissaan Marskilaisten työsuhde-edut. Marskidatalla työilmapiiriä ja yhteishenkeä pyritään edistämään jatkuvasti, jotta jokainen voisi kokea kuuluvansa joukkoon.
Tuoreimpana mielessäni on marraskuun lopussa vietetyt Marskidatan 40 vuotisjuhlat, joita vietimme koko henkilökunnan ja yhteistyökumppaneiden voimin Helsingissä. Juhlissa oli tarjolla hyvää ruokaa ja juomaa sekä kaksi yllätysesiintyjää, molemmat suomalaisia artisteja. Voinkin ylpeänä todeta, että myös me Marskidatalla tuemme omalta osaltamme suomalaista palvelua.
Elämme juuri nyt aikaa, jolloin uutiset tuntuvat olevan täynnä suomalaisen työn kohtaamia vaikeuksia. Monille voi tulla olo, että suomalaisen työn vaikeudet ovat lopullisia ja että itse ei pysty vaikuttamaan niihin. Tämä edellä mainittu ei kuitenkaan ole koko totuus.
Valitse työtä Suomeen -päivän sanoma on, että jokaisella pienelläkin valinalla voidaan saada aikaan moninkertainen vaikutus, joka tukee ja luo hyvinvointia koko Suomessa. Haasta siis itsesi sekä tuttavasi mukaan kampanjaan valitsemaan kotimaisia tuotteita ja palveluita. Yhdessä voimme tehdä merkityksellisiä valintoja ja saada aikaan muutoksen parempaan!
Osallistu keskusteluun somessa #valitsetyötäsuomeenpäivä
Tutustu tarkemmin Valitse työtä Suomeen -päivän kampanjaan ja sen materiaaleihin: Valitse työtä Suomeen -päivä 5.12.2024. Lisäksi kannattaa myös käydä lukemassa yritysesittelymme Marskidata palvelee draiviasi, jossa kerromme tarkemmin muun muassa palveluidemme laadusta ja luotettavuudesta. Me voisimme olla myös teidän yrityksenne kotimainen IT-kumppani!
Tiesitkö että noin 70 % kaikista sijoittajista ja 99 % millenniaalisijoittajista on ilmoittanut olevansa kiinnostunut vastuullisesta sijoittamisesta (Morgan Stanley, 2021 eng.). Tämä osoittaa paitsi vastuulliseen liiketoimintaan liittyvän valtavan potentiaalin, mutta myös yritysten alati kasvavan paineen kehittää omaa toimintaansa vastuullisemmaksi.
Tällä kertaa blogissamme tutustumme Marskidatan kumppaniin HP:hen ja siihen, miten vastuullisuus näkyy heidän toiminnassaan. Tarkastelemme yrityksen tavoitteita vähentää toiminnastaan syntyvää hiilijalanjälkeä, ja sitä miten kiertotalous näkyy yrityksen tuotteissa. Aluksi kuitenkin lyhyt esittely yrityksestä.
HP Inc. on yhdysvaltalainen teknologiayritys, joka tunnetaan erityisesti tietokoneistaan ja tulostimistaan. Yrityksen nykyisenä presidenttinä ja toimitusjohtajana toimii Enrique Lores. HP:n pääkonttori sijaitsee Palo Altossa, Kaliforniassa. Yrityksen toiminta esiteltynä muutamina lukuina alla:
HP:n visiona on olla maailman vastuullisin ja oikeudenmukaisin teknologiayritys. He uskovat, että yhdellä harkitulla idealla on voima muuttaa maailmaa. Heidän missionsa on luoda teknologiaa, joka innostaa kunnianhimoiseen ja merkitykselliseen edistykseen.
Ilmastonmuutos ja sen mukanaan tuomat haasteet ovat asettaneet myös HP:n tarkastelemaan hiilijalanjälkeään kriittisesti. Yritys asetti vuonna 2019 kunnianhimoiset tavoitteet hiilijalanjälkensä vähentämiselle. Yrityksen tavoitteena on vähentää hiilijalanjälkeään seuraavasti:
Vuonna 2023 yrityksen hiilijalanjälki oli 19 764 400 tonnia CO2e, mikä on 27 % vähennys vuoden 2019 lähtötasoon nähden. Tämä sisälsi 18 %:n vähennyksen tuotteiden valmistukseen liittyvissä absoluuttisissa kasvihuonekaasupäästöissä ja 39 %:n vähennyksen tuotteiden energiankäytössä.
”Olemme ryhtyneet pikaisiin ja määrätietoisiin toimiin saavuttaaksemme hiilineutraaliuden koko arvoketjussamme, palauttaaksemme metsiin enemmän kuin sieltä otamme ja innovoidaksemme paremmin kiertotalouteen sopivia tuotteita ja palveluita.”
Yrityksen päästöistä 63 % syntyy toimitusketjussa, minkä vuoksi he ovat käyttäneet laajuuttaan ja toimialuettaan tiiviiseen yhteistyöhön toimittajien kanssa. Tämä sisältää toimittajien kannustamisen käsitellä vaikutusmahdollisuuksiaan ja asettaa esimerkiksi tieteeseen perustuvia tavoitteita päästöjen vähentämiseksi.
Vuoteen 2025 mennessä HP:n tavoitteena on muun muassa vähentää ensimmäisen tason tuotantotoimittajien ja tuotteiden kuljetuksiin liittyvien kasvihuonekaasupäästöjen intensiteettiä 10 prosenttia verrattuna vuoteen 2015. Lisäksi he pyrkivät auttamaan toimittajiaan vähentämään 2 miljoonaa tonnia CO2e-päästöjä vuosien 2010 ja 2025 välillä.
HP:n tavoitteena on rakentaa tuotteistaan kestäviä ja luotettavia, jotta asiakkaat pystyvät käyttämään niitä useita vuosia. Yritys esimerkiksi lupaa tuotteisiinsa vakiona kolmen vuoden akkutakuun. Lisäksi tietokoneet valmistetaan sellaisista materiaaleista, joita voidaan uusiokäyttää tehokkaasti. Alla muutama nosto siitä, miten kiertotalous näkyy yrityksen toiminnassa:
”HP-yritystietokoneilla ja näytöillä on EPEAT-sertifikaatti kaikissa Pohjoismaissa. EPEAT mittaa kaiken raaka-aineiden hankinnasta kierrätysmahdollisuuksiin sekä sosiaaliseen ja ympäristövaikutukseen. ”
HP pyrkii rakentamaan tasa-arvon ja voimaantumisen kulttuuria yrityksen sisällä ja ulkopuolella, joka tukee ja juhlistaa monimuotoisuutta sekä ymmärtää ja kunnioittaa ihmisoikeuksia. Muutama esimerkki siitä miten HP edistää monimuotoisuutta ja tasa-arvoa yrityksessään:
Lisäksi yritys pyrkii edistämään työntekijöiden voimaannuttamisohjelmia, jotka mahdollistavat työntekijöiden hyvinvoinnin ja lisäävät etenemismahdollisuuksia. He haluavat luoda tasa-arvoisen työympäristön, jossa jokaiselle tarjotaan samat mahdollisuudet.
”Pyrimme edistämään osallisuuden ja yhteenkuuluvuuden kulttuuria, jossa jokainen tuntee olevansa kunnioitettu, arvostettu ja kykenevä saavuttamaan täyden potentiaalinsa.”
Kestävä kehitys on yhä tärkeämpi kriteeri IT-tarjouspyynnöissä, ja asiakkaat haluavat ostaa kestäviä tuotteita luotettavilta HP-kumppaneilta. Nämä kumppanit pyrkivät rakentamaan kestäviä liiketoimintoja ja ansaitsemaan uskollisia asiakkaita. HP Amplify Impact -vastuullisuusohjelman avulla yritys ja sen kumppanit rakentavat yhdessä vastuullista tulevaisuutta.
Vastuullisuusohjelma on saavuttanut merkittäviä tuloksia jo yli 40 maassa, ja siihen on liittynyt yli 3800 HP-kumppania. Ohjelman käynnistämisestä vuonna 2021 lähtien se on edistänyt kestävää kehitystä IT-alalla ja auttanut yrityksen kumppaneita tekemään kestäviä valintoja ilmastotoimissa, ihmisoikeuksissa ja digitaalisessa tasa-arvossa. Myös Marskidata on mukana HP:n Amplify Impact-ohjelmassa.
Jos B2B yrityksesi IT-laitteet kaipaavat päivittämistä niin olemme täällä sinua varten. Meihin voit ottaa yhteyttä suoraan sähköpostitse myynti@marskidata.fi. Me laitamme yrityksesi IT-asiat kuntoon ketterästi ja luotettavasti!
Tutustu tekstin lähteisiin Sustainable Impact Report (eng.), HP Inc. Reports Fiscal 2023 Full Year and Fourth Quarter Results (eng.), Sustainable Signals (eng.). Lisäksi tekstistä on käytetty lähteinä HP:n kumppanimateriaaleja.
Perinteinen Windows -tulostaminen on pysynyt tekniseltä kantilta katsottuna ennallaan noin viimeisimmät 25 vuotta. Niin sanottuja V3 mallin tulostinajureita on käytetty Windows 2000 käyttöjärjestelmästä lähtien, aina tähän päivään saakka. Ja mitä tulee tulostustöiden tiedonsiirtoon, useimmiten käytössä olevat RAW 9100, tai LPD/LPR, protokollat, ovat vielä tätäkin vanhempia.
Valmistajien omat ajurit käyttävät myös kymmeniä eri tulostuskieliä. Asiakkailla on käytössä näistä ajureista tuhansia eri versioita, usein sangen ikääntyneitä sellaisia. Johtuen massiivisesta skaalasta eri ajureita ja versioita, tulostuksen ydinprosessi, eli ns. Print Spooler, ajetaan työasemissa ja palvelimissa SYSTEM- tilillä.
Edellä mainitulla taataan toimivuus ja yhteensopivuus näille kaikille eri ajureille ja niiden versioille sekä ominaisuuksille. Tämä mainittu tili on siis käytännössä korkeimpien mahdollisten käyttöoikeuksien tili, jota Windows hyödyntää moniin eri tarkoituksiin, usein taustalla käyttäjän näkymättömissä.
Johtuen vanhoista tietoliikenneprotokollista, jotka eivät tue moderneja salauksia, sekä ajurien ja print spoolerin edellä mainituista haasteista, tulostusprosesseihin liittyvät kyberhyökkäykset ovat olleet viime vuosina kovassa suosiossa.
Microsoftin raportin mukaan tulostukseen liittyvät hyökkäykset ja hyväksikäytöt kattoivat 9 % kaikista heidän Security Response Centeriin tulleista tapauksista. Monet etenkin IT- osastoilla työskentelevät varmasti muistavatkin esimerkiksi vuoden 2021 ”Print Nightmare” sopan.
Tämä kaikki yllä mainittu johti viimein siihen, että Microsoft julkaisi uuden tulostustavan, nimeltään Windows Protected Print. Suomeksi tämä on käännetty esimerkiksi Windows 11:ssa: Windowsin Suojattu Tulostustila. Ominaisuus on julkaistu Windows 11 päivityspaketissa 24H2, joka tuli ladattavaksi lokakuun alussa.
Päivityspaketin lataaminen ja asennus ei vielä tee mitään toimenpiteitä tällä hetkellä, sillä uusi suojattu tulostustila on oletuksena pois päältä. Se on kuitenkin nyt Windowsin asetuksista laitettavissa päälle parilla klikkauksella. Huomioitavaa ja tärkeää tiedostettavaa kuitenkin on siinä, mitä tapahtuu, jos tämän päätät tehdä.
Kun klikkaat ominaisuuden käyttöön, ja hyväksyt tämän yhteydessä tulevat pari huomautus- ja varoitusikkunaa, Windows poistaa koneeltasi kaikki vanhat laitevalmistajien tulostusajurit, sekä näitä käyttävät tulostusjonot. Kuten myös kaikki vanhat TCP/IP tulostusportit, joita on mahdollisesti ollut käytössä. Poistoon menee myös osa ns. softatulostimista, esimerkiksi mahdolliset vanhat OneNote tulostimet.
Tapahtuu siis useimmissa koneissa suhteellisen totaalinen siivous järjestelmän tulostimille. Tämän jälkeen myöskään ei ole enää mahdollista, ominaisuuden päällä ollessa, asentaa takaisin omia tulostimia käyttäen vanhoja ajureita, tai normaaleja TCP/IP yhteyksiä RAW/LPD protokollilla.
Sallittuna on ainoastaan asennus IPP- protokollalla, ja käyttöön tulee automaattisesti Windowsin oma IPP Class driver ajuri.
Huomioitavaa ja tiedettävää on myös se, että toiminteen käyttöönotto ei automaattisesti päivitä omia tulostimiasi toimimaan uudella tavalla, vaan kaikki on asennettava käsin uudestaan takaisin. Miksi näin siis tehdään?
Kuten yllä mainittua, käytössä on maailmanlaajuisesti valtava katras eri valmistajien ajureita, jotka vaativat erilaisia pääsyjä järjestelmän tietoihin. Microsoftin kädet ovat siis hyvin sidotut siinä, mitä rajoituksia tai muutoksia he voivat, tai uskaltavat, julkaista tulostuksen käsittelyyn, vaikka kyse olisikin niin tärkeästä asiasta, kun tietoturvasta.
Muistamme tosiaan vuoden 2021 Print Nightmare- tapauksen, ja hässäkät, joita siitä tuli maailmanlaajuisesti. Ratkaisu on siis asettaa kaikki tulostuksen tapahtumaan yhdellä ajurilla, käyttäen yhtä ja samaa tiedonsiirtoprotokollaa. Tällöin näille voidaan kontrolloidusti julkaista päivitykset ja korjaukset.
Työasemakäyttöjärjestelmän puolesta, kuten mainittua, tuki tuli Windows 11 versiossa 24H2. Palvelinpuolella sama löytyy Windows Server 2025 versiosta. Tulostinlaitteiden osalta Microsoft on ilmoittanut, että kaikki Mopria sertifioidut tulostimet ovat yhteensopivia uuden tulostustavan kanssa.
Tässä saattaa herätä monilla heti kysymys, että mikä kumma tuo Mopria sitten on?
Mopria Alliance on edustamamme Canonin, yhteistyössä HP:n, Xeroxin ja Samsungin kanssa, perustama järjestö. Heidän tavoitteenansa on luoda yhtenäistetty universaali tapa tulostaa ja skannata.
Jos tiedät oman tulostimesi ominaisuudet, ja ymmärrät aiheutuvat asiat, voit ottaa ominaisuuden käyttöön. Oletuksena se kuitenkin vielä pitkään tulee olemaan pois päältä.
Isommissa yritysympäristöissä suosittelemme toistaiseksi IT-ylläpitäjiä varmistamaan, että käyttäjät eivät pystyisi klikkaamaan ko. asetusta päälle omin toimin hallitsemattomasti. Toki se, että toimenpide vaatii paikallisen järjestelmänvalvojan oikeudet, rajoittaa jo monissa paikoissa asiaa.
Hallittujen turvatulostusympäristöjen osalta Marskidatan tarjoamat uniFLOW ja uniFLOW Online ratkaisut ovat parhaillaan kehityksessä ja varmistamassa viimeisimpien Mopria määritysten sertifioinnit. Canonilla on mainio lähtökohta tämän uuden tulostustavan integroimiseen omiin tulostuksenhallintajärjestelmiinsä, ja sitä myöten toki sama pätee meihin Marskidatalla.
Tämä on isoin muutos normaalissa tulostamisessa todella pitkään aikaan, joten jos asiasta kysymyksiä ja kiinnostusta herää, niin olettehan rohkeasti yhteydessä. Paniikkia asian tiimoilta onneksi ei ole, sillä minkäänlaisia pakotuksia ei tule astumaan voimaan vielä toviin.
Kuten aina, on parempi olla liikkeellä ajoissa, eikä sitten aivan viime tingassa.
Lähteinä tekstissä on käytetty Windows protected print mode (eng.), More information on Windows protected print mode for enterprises (eng.), News - uniFLOW Online (eng.).
Lue myös tulostusympäristön tietoturvasta Tulostusympäristö voi olla riski tietoturvalle.
IT-alan yritys Marskidata täyttää 40 vuotta keskiviikkona 20.11.2024. Marskidata on perustettu Mikkelissä vuonna 1984, ja tänä päivänä sillä on toimipisteet Mikkelin lisäksi Espoossa, Joensuussa ja Savonlinnassa. Marskidata palvelee asiakkaita ympäri Suomen.
– Vuonna 1984 Marskidatalla työskenteli viisi henkilöä ja tuolloin yrityksemme myi pääasiassa Canonin kopiokoneita. Nykyisin Marskidatan liiketoiminta koostuu pääsääntöisesti IT-laite- ja palveluliiketoiminnasta. Tarjontamme kattaa ratkaisut loppukäyttäjien laitteista ja tukipalveluista aina konesali- ja tietoturvapalveluihin. Nyt vuonna 2024 meitä marskilaisia on lähes seitsemänkymmentä ja yrityksemme liikevaihto oli 31.3.2024 päättyneellä tilikaudella yli 15 miljoonaa euroa, kertoo Marskidatan yrittäjä ja toimitusjohtaja Petri Eronen.
– Harva suomalainen IT-alan yritys pystyy sanomaan, että on nelikymppinen perheyritys. 1980-luvulla aloitimme kirjoituskoneilla, fakseilla ja kopiokoneilla. 2000-luvun vaihteessa yrityksen silloinen yrittäjä teki oikean ratkaisun, kun ryhdyimme keskittymään enemmän ja enemmän IT:n maailmaan, muistuttaa Eronen. – Palvelumme on 100 prosenttisesti kotimaista ja tästä meillä onkin osoituksena suomalaisen palvelun Avainlippu, kertoo Eronen.
Tulevaisuudessa Marskidatalla on tavoitteena kasvattaa liiketoimintaa merkittävästi ja työllistää yhä enemmän IT-alan ammattilaisia ympäri Suomen. – Haluamme satsata marskilaisten työssä viihtymiseen. Kun marskilaiset voivat hyvin, myös asiakkaamme saavat laadukasta palvelua, muistuttaa Eronen.
Voiko tulostaminen olla uhka tietoturvalle? Voidaanko tulostimia käyttää palvelunestohyökkäyksissä ja pääseekö niiden kautta uittamaan haittaohjelmia yrityksen IT-ympäristöön? No entä skenaario, jossa tunnistautumaton käyttäjä skannaa monitoimilaitteella, ja tulostettuja papereita lojuu printterin vieressä pöydällä, tai yrityksen vierailija saa käyttöönsä talon wifi-verkon, jotta pääsee tulostamaan.
Voisiko nämä aiheuttaa tietoturvariskin?
Vastaus näihin kaikkiin kohtiin on KYLLÄ!
Yrityksellä voi olla käytössään ikivanhoja monitoimilaitteita ja tietoturvakäytäntöjä, jotka eivät ole enää tätä päivää. Ikävät skenaariot voivat silloin olla mahdollisia, jos tulostimien tietoturva ei olekaan ajan tasalla.
On syytä tarkistaa, ovatko yrityksen tulostimet tietoturvallisesti yrityksen verkossa.
Tietoturva tulostamisessa on kokonaisuus, mikä voidaan jakaa kahteen osioon.
1. Käyttäjätason tietoturva
2. Laitteiden, ohjelmistojen ja verkkojen tietoturva
Aloitetaan tästä, eli käyttäjätason tietoturvasta tulostusympäristössä, sillä se vaikuttaa työntekijöiden työhön konkreettisesti. Jokainen meistä tunnistautuu käyttämälleen päätelaitteelle henkilökohtaisilla tunnuksilla, oli kyseessä sitten läppäri, tabletti tai älypuhelin. Miksi näin on?
Haluamme pitää henkilökohtaiset asiat ja tiedostot ominaan, niin, ettei kuka tahansa pääse niihin käsiksi. Haluamme myös suojata omaa identiteettiämme. Tuskin kukaan haluaa, että tuntematon henkilö käyttää hänen identiteettiään omanaan.
Eli yksinkertaisuudessaan haluamme turvata tietoa ja rajoittaa sen käyttöoikeuksia.
Haluatko sinä, että joku muu lueskelee tai vie tulostamasi paperit mennessään tulostimelta? Tuskin. Mahdollinen tilanne voisi olla, että tulostat arkaluotoista talous- tai HR-tietoa. Ajattelit poimia pikaisesti sen tulostimelta, mutta väliin tulikin puhelu, joka oli pakko ottaa, ja tällä aikaa asiakirjat tulostuivat yhteiskäyttöiselle tulostimelle kaikkien luettaviksi.
Aamulla töiden alkaessa huomataan, että pari vanhaa sopimusmappia on unohtunut monitoimilaitteen viereen pöydälle. Pienen ihmettelyn ja tutkinnan jälkeen, laitteen lokista löytyy tieto, että joku on lähettänyt 220 sivua sopimustietoa outoon sähköpostiin, mutta kuka?
Aivan samat lainalaisuudet koskevat tulostusympäristöä. Käyttäjien tietojen, tiedostojen ja identiteetin suojaaminen pitää olla kunnossa. Samoin myös pääsyhallinta tulostusympäristössä.
Tulostusympäristön hallintaan löytyy Marskidatalta ratkaisu pilvipohjaisen tulostuksenhallinnan avulla. Helposti käyttöönotettavan järjestelmän avulla käyttäjiä on helppo hallita Entra ID -käyttäjähallinnan kautta. Tällöin voidaan myös määrittää tulostamisen ja skannaamisen oikeuksia käyttäjäryhmien avulla.
Laitteiden käyttäjille järjestelmä tuo turvaa tulostamiseen, kun omat tulosteet eivät joudu vääriin käsiin, vaan tulostuvat paperille vasta tunnistautumisen jälkeen. Laitteelle tunnistamisen voi tehdä kulkuavaimella, kortilla tai vaikka mobiililaitteella. Tulosteet voi myös ottaa ulos eli tulostaa, miltä tahansa yrityksen tulostimelta, jos vaikka oman osaston laite sattuu olemaan varattuna.
Tulostaminen on mahdollista myös suoraan SharePoint- tai Teams-kansioista, ilman, että tiedostoja avaa omalle työasemalle. Tietoturvan näkökulmasta tämä vaatii sen, että käyttäjällä on oikeus kansioihin. Etä- ja mobiilitulostus on myös mahdollista, mikä tuo vapautta tulostamiseen.
Skannauksessa voidaan hyödyntää järjestelmän tunnistautumista, esimerkiksi skannaamalla suoraan Microsoft 365 -sovellusten kansioihin. SharePoint, Teams ja henkilökohtainen OneDrive ovat tuettuja. Sähköpostilähetyksissä voidaan lähetysoikeuksia rajoittaa tietoturvan näkökulmasta esimerkiksi yrityksen ulkopuolelle lähtevien osalta. Normaali sähköpostin osoiteluettelo on käytettävissä samalla tavalla kuin Outlookin lähetyksissä.
Monitoimilaitteet ovat kuin mikä tahansa tietokone verkossa, joka voi saastua tai joka voidaan valjastaa haittaohjelmalla keräämään yrityksen verkosta tietoa tulevaa kyberhyökkäystä varten. Tämän vuoksi laitteiden, siellä käytettävien ohjelmien ja verkkoliikenteen suojaaminen on erittäin tärkeää, aivan kuten muiden IT-laitteiden, jotka verkossa pyörivät.
ZeroTrust-arkkitehtuurin mukaisesti ”mihinkään ei luoteta”.
Nykyaikaiset laitteet valvovat itse itseään. Aina käynnistyksen yhteydessä laite tarkastaa itsensä tuntemattomien sovellusten tai tiedostojen varalta. Mikäli laite havaitsee jotain poikkeavaa, käynnistysprosessi keskeytyy.
Laitteen tallennustila on vahvasti salattu, jotta kriittinen tieto pysyy turvassa. Sisään rakennettu tietoturvaohjelmisto valvoo ja varmistaa laitteen käytönaikaisen suojauksen.
Mikäli yrityksessä on SIEM-järjestelmä (suojaustiedot ja tapahtumien hallinta) käytössä, voidaan nykyaikaiset tulostinlaitteet liittää järjestelmään, jolloin myös tulostinlaitteiden suojauksen tila saadaan liitettyä keskitettyyn valvontaan.
Eritasoisien käyttöoikeuksien perusteella pystytään rajaamaan laitteiden ja sen käyttämien sovellusten määritysten muuttamista ja samalla rajaamaan tuntemattomien ohjelmistojen asentumisen koneelle.
Käytettävien ohjelmistojen tietoturva nojaa vahvaan tunnistautumiseen ja sitä kautta saatuihin käyttöoikeuksiin. Moniportaisella käyttöoikeusrakenteella ja MFA:lla varmistetaan, että ohjelmistojen määrityksiin pääsee vain auktorisoidut henkilöt. Myös tulostamisen verkkoliikenne tulee huomioida tietoturvallista tulostusympäristöä rakennettaessa.
Tutustu aiheeseen tarkemmin blogissa Monivaiheinen tunnistautuminen, eli MFA.
Edelleen tänä päivänä tulostusympäristö on yksi päänvaivaa aiheuttavista asioista henkilöille, jotka vastaavat yrityksen IT-ympäristön tietoturvasta. Ulkopuolisten kyberhyökkäysten määrä kasvaa jatkuvasti. Myös pienemmät yritykset ovat kiinnostuksen kohteena. On syytä huolehtia myös tämä osa-alue ajantasaiseen kuntoon.
Enemmissä määrin yrityksiä ohjataan lakien ja asetuksien kautta, joilla pyritään määrittämään yritysten kyberturvatasoa, sekä palautumiskykyä hyökkäysten varalta. Esimerkkinä monia yrityksiä koskettava NIS2-direktiivi, mikä astui voimaan 18.10.2024. Tutustu lisää aiheeseen OLETKO VALMIS NIS2-direktiiviin?
Suomalaisissa yrityksissä perus IT:n tietoturva onkin usein kunnossa liiketoiminnan vaatimalla tasolla. Onko samalla otettu huomioon tulostusympäristön ja sen tuomat haavoittuvuuden mahdollisuudet?
Mikäli tulostusympäristön tietoturva kaipaa tarkastelua, ota yhteyttä omaan yhteyshenkilöösi, myynti@marskidata.fi tai allekirjoittaneeseen. Tutustu lisää aiheeseen Marskidatan tulostusratkaisut.
Käyttäjän tietoturvan osa-alueet:
Laitteiden tietoturvan osa-alueet:
Minimoidaan tietoturvariskit yrityksen verkossa ja laitetaan tulostusympäristön asiat kuntoon.
Kohti tietoturvallista tulostusympäristöä!
Tällä hetkellä on vaikea olla törmäämättä keskusteluihin, joissa aiheena on Microsoft 365 Copilot, tekoälypohjainen työkalu, jonka avulla käyttäjät voivat parantaa luovuuttaan, tuottavuuttaan ja taitojaan. Ei siis ihme, että sen ympärillä käy kuhina ja organisaatiot sekä käyttäjät haluavat hyötyä sen tuomista eduista. Teknisestä näkökulmasta Microsoft 365 Copilotin käyttöönotto ei vaadi aikaa vieviä asennuksia järjestelmänvalvojilta tai käyttäjiltä.
On kuitenkin tärkeä ymmärtää, mitä tietoa Microsoft 365 Copilot pystyy tarjoamaan käyttäjilleen, ja mitä asioita on otettava huomioon ennen sen käyttöönottoa. Tähän blogiin olen nostanut muutaman aihealueen, joihin kannattaa tutustua ennen käyttöönottoa.
Copilot tarjoaa käyttäjälle vastauksia sisällöstä, johon käyttäjällä on vähintään tarkasteluoikeudet. Tämän vuoksi on tärkeää tiedostaa, missä yrityksen sensitiivinen data sijaitsee ja kenellä kyseiseen dataan on oikeudet. Copilot ei hyödynnä pelkkiä suoria käyttöoikeuksia, vaan riittää että käyttäjälle on jaettu linkillä pääsy johonkin sijaintiin tai tiedostoon.
Käyttäjä on voinut esimerkiksi luoda jakolinkin OneDrivessa tai SharePointissa sijaitsevaan tiedostoon käyttäen asetusta ”Yrityksen X henkilöt”, mutta on lähettänyt tuon linkin vain yhdelle henkilölle. Tähän mennessä on mahdollista, että muut käyttäjät eivät ole tiedostoa löytäneet. Copilotin käyttöönoton jälkeen Copilot osaa tarjota kaikille yrityksen käyttäjille vastauksia liittyen kyseisen dokumentin sisältöön.
Onko ympäristössä mahdollisesti vanhentunutta tietoa, josta Copilot saattaa tarjota vastauksia käyttäjille? Onko Teams-tiimien ja muiden SharePoint-sivustojen tiedostokirjastot ja sisältösivut ajan tasalla?
Copilot tarjoaa lähtökohtaisesti käyttäjille vastauksia viimeksi muokatuista tai luoduista tiedostoista, mutta on myös mahdollista, että käyttäjä saa vanhentunutta tietoa, jos tiedostoista on useita versioita eri sijainneissa. On siis tärkeä varmistaa, että tiedostojen versionhallinta on kunnossa ja vanhentuneet dokumentit on poistettu tai siirretty sijaintiin, joka on rajattu pois Copilotin hausta.
Tunnisteiden avulla voit määritellä, kuinka arkaluontoisia organisaatiosi tiedot ovat. Voit käyttää niitä esimerkiksi sähköposteissa tai tiedostoissa, ja näin vaikuttaa myös Copilotin tuottamiin tuloksiin. Jos esimerkiksi tiedostolle määritetty tunniste käyttää salausta, tämä vaatii käyttäjältä vähintään oikeudet kopioida kyseisestä tiedostosta, jotta Copilot voi palauttaa tietoja kyseisestä kohteesta.
Tunnisteet myös periytyvät Copilotin avulla luotuihin dokumentteihin. Jos luot uuden dokumentin Copilotin avulla ja dokumenttiin on tuotu sisältöä sisäiseksi määrittelystä dokumentista, luokittuu uusi dokumentti automaattisesti sisäiseksi.
Vaikka tämän työtäsi tehostavan niin sanotun tekoälyassistentin käyttöönotto polttelee jo sormenpäitä, ota silti oma aika tarkastella Microsoft 365 -ympäristöäsi. Listasin sinulle ne asiat, jotka tulisi ainakin ottaa huomioon ennen Microsoft 365 Copilotin käyttöönottoa:
Marskidatalta saat Microsoft 365 Copilotin lisenssien lisäksi opastusta Copilotin käyttöönottoon. MD Copilot -palvelumme sisältää tietoturvallisen käyttöönoton ja Copilot-koulutuksen. Koulutuksen avulla henkilöstö oppii, miten vapauttaa aikaa rutiininomaisissa työtehtävissä, sekä miten tehostaa tuottavuutta.
Myyntitiimimme auttaa kartoittamaan tilanteesi, ota rohkeasti yhteyttä myyntiin myynti@marskidata.fi tai soita suoraa omalle Marskidatan luottomyyjällesi. Mikäli yrityksesi on uusi lisenssitilaaja, kysy lisätietoja loppuvuoden 2024 lisenssialennuksesta.