Mallityöaseman imagen joskus pitkän ja raskaan testaamisen jälkeen, lähetämme sen jälleenmyyjälle, joka ”kloonaa” tarvittavan määrän uusia työasemia kyseisestä mallityöasemasta. Kloonauksen jälkeen jälleenmyyjä lähettää työasemat sitten tarvittaviin toimipisteisiimme, joissa asennus suoritetaan joko erillisen asennushenkilön toimesta tai käyttäjän itse suorittamana. Huonona puolena ”kloonauksessa” on, että työasemallin vaihtuessa, tarvitsee mallityöaseman imagea muuttaa joka kerta, jos esim. vaikka verkkokortinajuri on eri tyyppiä. Joka tapauksessa uusi laite on vaatinut esiasennuksen.
Mutta nythän minä yrityksemme IT-henkilönä otankin käyttöön Microsoftin Intunen ja Autopilot -palvelun, koska meillähän on jo käytössä M365 Business Premium -lisenssi palveluineen, johon Intune ja Autopilot sisältyvät. Intune ja Autopilot sisältyvät myös näihin seuraaviin paketteihin:
Lisäksi kouluille:
Windows Autopilot -toiminnolla mahdollistamme yrityksessämme pitkälti automatisoidun työasemien käyttöönoton. Käyttäjät asentavat itse omat koneensa, purkavat ne paketeista ja kytkevät virran päälle. Sitten käyttäjä kirjautuu yrityksemme omilla tunnuksilla työasemaan ja kone on käyttövalmis. Käyttövalmis tässä tapauksessa ei välttämättä tarkoita, että kaikki käyttäjän tarvitsemat sovellukset ovat jo asentuneet, vaan osa sovelluksista asentuu taustalla, mutta käyttäjä voi jo alkaa käyttämään asentamaansa konetta.
Mikäli kaikki sovellukset eivät tule automaattisesti käyttäjän koneelle, on myös mahdollista hyödyntää yrityksen Microsoftin Business Storea, josta käyttäjä voi asentaa tarvittavat sovellukset. Tänne voidaan tuoda käyttäjille valinnaisia sovelluksia heille itselle asennettavaksi.
Tällä hetkellä Microsoft Intune ja Windows Autopilot muodostavat toimivan tavan hallita Windows 10 -työasemia ja liittää laitteet hallintaan ilman välikäsiä. Itse Windows Autopilot on loppujen lopuksi vain tapa liittää laite helposti keskitetyn hallinnan piiriin ja Intune mahdollistaa tämän jälkeen keskitetyn hallinnan.
Autopilotin potentiaali resurssien säästössä on kiistaton. Perinteisen IT:n avustaman asennuksen sijasta laite voidaan toimittaa suoraan loppukäyttäjälle. Kuitenkin edelleen riittävän hyvän ohjeistuksen tekeminen käyttäjille on tärkeää, koska se mikä tuntuu IT-osastolle olevan itsestään selvää, ei ole sitä välttämättä käyttäjille. Toisaalta tuntuu kuitenkin välillä siltä, että vaikka ohjeet olisivat kuinka hyvät, lukeeko tai malttaako käyttäjä niitä lukea. Jos asiakkaalla on useita toimipisteitä, joissa kaikissa ei ole omaa IT-tukihenkilöä, saattaa uuden koneen asennuksen epäonnistuminen aiheuttaa ongelman, koska laitteeseen ei pääse millään kytkeytymään etäyhteydellä. Intune kuitenkin mahdollistaa laitteen Wipe-toiminnon eli toiminnon, jossa palautetaan oletusasetukset ja käyttäjä voi lähteä tekemään asennusta lähtötilanteesta. Samoin uusissa pöytäkoneissa ja kannettavissa on mahdollista palauttaa oletusasetukset joko paikalliselta levyltä tai Internetistä, joka kuitenkin vaatii toimivan internetyhteyden.
Hei, sinä yrityksen päättäjä tai IT-osaston johtaja. Onko yrityksenne IT-osastolla Intune ja Windows Autopilot hanskassa? Haluatteko nykyaikaistaa työasemien asennusprosessin? Oletteko itse hyppäämään kelkkaan ja opettelemaan nämä kokonaisuudet? Vai haluaisitko, että yritykseenne toimitetaan aina ajantasaiset ja asennetut tietokoneet asiantuntevan kumppanin toimesta? Ja näin IT-osastonne voisi keskittyä kehittämään yrityksenne ydinosaamista.
Microsoft Intune ja Windows Autopilot yhdessä mahdollistavat nykyaikaisen tavan hallita Windows 10 -työasemia ja liittää laitteet hallintaan. Tämän kokonaisuuden hallinta vaatii kuitenkin tiettyä erikoisosaamista ja se on meillä marskilaisilla hallussa. Jos alkoi kiinnostaa, me marskilaiset voimme auttaa. Tutustu samalla Jussin blogiin Marski DMA:sta ja kun innostut, siirretään teilläkin työasemien asennusprosessi nykyaikaan.