On kevät 2023. Takana on reilu kahdeksan vuotta teknisiä työtehtäviä, onnistumisia ja epäonnistumisia. Tekniikka, IT-ala ja tulevaisuuden teknologiset mahdollisuudet ovat aina kiinnostaneet minua, mutta tänä keväänä jokin tuntuu muuttuneen. Kipinä on hukassa ja sisälläni on kaipuu uuteen. Miun nimi on Jussi, ja tämä on tarina siitä, miten System Specialistista tuli Account Manager (tai tuttavallisemmin myyjä), ja miten matka uudessa roolissa on alkanut.
Kevään korvilla aloin miettiä uraani ja mihin suuntaan lähtisin sitä viemään. Reilun kahdeksan vuoden ajan teknisenä henkilönä toimimisen jälkeen päätin ottaa urani suurimman askeleen ja siirtyä myyntihommiin. Keskusteltuani työnantajan kanssa tulimme siihen tulokseen, että huhtikuun ensimmäinen päivä hyppään minulle uuteen tiimiin Account Managerin rooliin. Erityisesti tässä kiinnosti se, että miten hyvin pystyn hyödyntämään teknistä osaamistani uudessa työtehtävässä. Olin mielestäni jo saavuttanut sen tason mitä olin IT-asiantuntijana lähtenyt hakemaan ja nyt oli aika saada uusia kokemuksia ja taitoja. Uudenlaiset haasteet ovat aina kiinnostaneet vaikka omaankin pientä muutoksen pelkoa lopulta päätöksen tullessa.
Myönnän kuuluneeni siihen porukkaan, joka ajattelee myyntityön olevan helppoa. Asiakas haluaa ostaa ja myyjä haluaa myydä. Muistan useaan kertaan Joensuun avokonttorissa sanoneeni kovaan ääneen näin: ”eihän se ole, kun myydä”. Sainkin huomata melko nopeasti, että ei se ihan näin yksinkertaista ole. Työn monipuolisuus ja uudenlaiset toimintatavat yllättivät tuoreen myyjän täysin. Kyseessä ei ollutkaan pelkkä myyjän työ missä odotellaan jalat pöydällä, että asiakas soittaa ja haluaa ostaa. Account Manager luo pysyvän ja hyvän suhteen asiakkaaseen, joka perustuu molemmin puoliseen yhteystyöhön. Pieni epäusko alkoi hiipiä ja ajatus oli, että mihinhän sitä on oikein ryhtynyt ja kuinka voisin palata takaisin yksinkertaiseen IT-asiantuntijan rooliin..
Yhdessä myyntitiimin vetäjän ja esihenkilön kanssa tehtiin suunnitelmat, miten saadaan hommat käyntiin. Aloimme viikoittain käydä seurantapalavereita, jossa katsottiin mitä olen tehnyt ja mitä teen seuraavalla viikolla. Aloin seurata kokeneimpien myyjien työskentelyä läheltä tarkemmin ja lähdin mukaan tapaamisiin asiakkaiden kanssa. Tiimin vetäjän kanssa kiersimme jo ennestään tuttuja asiakkaita, jotka siirtyivät minun hoitooni. Pientä kauppaakin alkoi tulla ja uskoa alkoi löytyä: ”ehkä tästä tuleekin jotakin.”
Tällä hetkellä koen, että suurimmat haasteet ovat oman itseni kanssa. On helppoa lähestyä asiakasta korjatakseen hänellä olevan ongelman tai asentaa uutta, jonka joku toinen on myynyt. Sitten, kun pitäisi soittaa asiakkaalle ja lähteä myymään jotakin niin ei se ole niin helppoa. Rohkeutta tämä työ vaatii kaikista eniten. Kova myyjä pystyy myymään vaikka sitä kuuluisaa hiekkaa Saharaan, ja siihen aion itsekin pyrkiä. Se voi viedä kuukausia tai vuosia, mutta joskus vielä olen myyntipalavereissa katetaulukon kärkipäässä. Pitäähän sitä joku tavoite olla.
Nyt tasan kaksi kuukautta myyntipuolella toimineena olen kyllä todella tyytyväinen valintaani. Olen oppinut valtavasti uutta ja saanut alaa kohtaa ihan uudenlaisen kipinän. Onnistuneesta kaupasta tuleva riemu tuo samanlaisen tunteen, kun tärkeässä paikassa onnistunut rangaistuspotku vastustajan verkkoon. Toivottavasti näitä tulee reilusti lisää. Voin kertoa, että on nimittäin todella koukuttavaa. Kiitokset kokeneemmille myyntihenkilöille, jotka ovat olleet tukemassa tätä muutosta ja auttamassa eteenpäin. Iso kiitos myös esihenkilölle eli Jussi Mattilan suuntaan, joka suositteli lähteä tätä kokeilemaan. Tästä on hyvä lähteä yhdessä Marskidatan kanssa eteenpäin rakentamaan ihan uudenlaista tulevaisuutta.
Niin ja loppuun vielä tutuille ja tuntemattomille asiakkaille: Saa soitella ja olla yhteyksissä! Täällä on tuore myyntitykki valmiina lähtemään rakentamaan hyvää ja pysyvää asiakassuhdetta.