Vihreät arvot ovat olleet pinnalla jo pitkään ympäri maailman ja tietysti hyvä näin. Myös yritykset, mukaan lukien teknologiavalmistaja Dell on muutoksessa mukana. Marjo kirjoitti aikaisemmin, kuinka Dell käyttää pakkauksissaan merimuovia, pääset lukemaan siitä lisää tästä. Tällä kertaa kerromme Dellin neljästä konkreettisesta tavoitteesta, jotka on tarkoitus saavuttaa vuoden 2030 loppuun mennessä. Mukana on niin ympäristöllisiä, kulttuurillisia, eettisiä sekä myös ihmisten elämää parantavia tavoitteita.
Jokaista ostettua tuotetta kohden vastaavanlainen tuote otetaan uusiokäyttöön/kierrätetään. Yhtiö aikoo myös käyttää kaikissa pakkauksissaan kierrätettyä tai uusiutuvaa materiaalia. Lisäksi yli puolet tuotteista aiotaan valmistaa niin ikään kierrätetystä tai uusiutuvasta materiaalista. Dell kannustaakin sosiaalisessa mediassa asiakkaitaan lisäämään jokaisen tietoisuutta kiertotalouden merkityksestä meidän kaikkien elämään. Yhtiö myös tämän lisäksi tutkii niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat kuluttajien kokemuksiin kierrätyksestä niin positiivisesti kuin negatiivisestikin. Dellillä uskotaan, että tämän ongelman ratkaisemiseksi avainasemassa on ymmärrys siitä, mitkä tekijät luovat haasteita uusiutuvien materiaalien käytölle sekä kierrätykselle.
Dell haluaa tukea sukupuolten välistä tasa-arvoa. Tavoitteena onkin, että 50 % globaalista työvoimasta ja 40 % globaaleista johtajista on niitä henkilöitä, jotka identifioituvat naisiksi. Dell haluaa työllistää naisia kaikkiin yhtiön toimintoihin, mutta eritoten niihin, joissa naiset ovat olleet perinteisesti vähemmän edustettuja kuten esimerkiksi teknisiin ja johtaviin rooleihin. Molemmissa tavoitteissa Dell on hyvässä vauhdissa, sillä nyt jo vuonna 2022 molemmat tavoitteet ovat jo yli puolenvälin. Naisten osuus globaalista työvoimasta on jo nyt 31,8 % ja globaaleista johtajista osuus on 25,8 %.
Yhtiön teknologian avulla yhtiö edistää miljardin ihmisen terveyttä, koulutusta sekä taloudellisia mahdollisuuksia pysyvästi vuoteen 2030 mennessä. Seuraava vuosikymmen tuo tullessaan valtavaa kehitystä, mutta kaikilla tulisi olla mahdollisuus olla osa jo nykyistä digitaalista aikakautta. Dell haluaakin, että teknologian avulla ihmisillä on mahdollisuus kouluttautua, kehittää osaamistaan, luoda uria sekä edistää terveyttä. Vuonna 2021 yhtiö tavoitti 93,5 miljoonaa ihmistä, kun vastaava luku oli edellisenä vuonna vielä 46,5 miljoonaa.
Koko datanhallintaprosessi tullaan automatisoimaan vuoteen 2030 mennessä, tämä helpottaa asiakkaita hallitsemaan omaa henkilökohtaista dataansa. Dell haluaa ottaa asiakkaidensa datan hallinnassa huomioon myös eettisyyden ja maailmaanlaajuisena yhtiönä Dell noudattaakin tietosuojalakeja joka puolella maailmaa. Tavoitteen saavuttamiseksi Dell onkin pelkästään vuoden 2021 aikana tehnyt mm. rekisteröidyille käyttäjille mahdollisuuden päästä käsiksi omaan dataansa, vahvistaneet yhtiön sisäisiä käytäntöjä lisäämällä toiminnallista tietosuojavalvontaa ja prosesseja sekä lisännyt Dellin Yhdysvaltojen tietosuojalausunnon läpinäkyvyyttä liittyen yhtiön datan keräämiseen ja tietosuojakäytäntöön.
Dellin tavoitteet ovatkin jo hyvässä vauhdissa, vaikka eletäänkin vasta vuotta 2022, joten aikaa tavoitteiden saavuttamiseen on vielä noin kahdeksan vuotta. On hienoa huomata, että Dellin kokoinen yhtiö ei tyydy vain yhden osa-alueen edistämiseen, vaan on asettanut tavoitteet monelle eri osa-alueelle. Kehitys jatkaa kulkuaan hirmuista vauhtia, mutta onkin tärkeää, että muutoksen tiimellyksessä ei unohdeta globaalisti tärkeitä asioita. Yritykset ympäri maailman tekevät tekoja näiden asioiden edistämiseksi. Loppujen lopuksi vastuu on meillä jokaisella.
Me Marskidatalla haluamme tarjota asiakkaillemme aina parhaat mahdolliset ratkaisut kuitenkaan näitä tärkeitä asioita unohtamatta. Otammekin nämä asiat huomioon toiminnassamme ja olemme iloisia siitä, että myös yhteistyökumppanimme tekevät samoin. Kehityksen ja esimerkiksi ympäristöasioiden ei tarvitse olla toisiaan poissulkevia tekijöitä. Tehdään vastuullisia päätöksiä niin yksilöinä, kuin myös yhteisöinä, jotta kehitys jatkuu vastuullisena ja työelämä draivikkaana.