Marskidatan #töissä - podcastissa tutustutaan moderniin työhön, ja siihen, miten digitaalisuus koskettaa eri aloja. Podcastia juontaa Marskidatan modernin työn asiantuntija ja Team Leader Emma Klén ja tuotannosta vastaa Marskidatan Marketing Specialist Laura Putkonen. Ajatus podin tekoon lähti siitä, että Klén halusi löytää tavan tuoda modernin työn näkökulmia paremmin esille. Samalla hän koki tarpeelliseksi päästä keskustelemaan digitaalisuudesta muiden digitaalisen muutoksen parissa työskentelevien henkilöiden kanssa. Podcast on tuotettu rennolla otteella ja ihmisläheisesti, ja jaksot ovat täynnä tarttumapintaa sekä keskustelua herätteleviä ajatuksia.
#töissä-podcastin suunnittelu toteutettiin Microsoftin työkaluja hyödyntäen. Plannerin avulla työvaiheet saatiin eriteltyä omiksi korteiksi, joihin voitiin liittää kyseiseen vaiheeseen liittyvät tiedostot helposti saataville. Korteille määritettiin vastuuhenkilöt ja määräpäivät tehtävien valmistumiselle, ja näin ollen kaikki pysyivät ajan tasalla siitä, missä vaiheessa tehtävät etenevät. Podcastin jaksojen aiheiden ja sisältöjen ideointi toteutettiin Teamsin avulla etäkokouksia ja keskustelukanavaa hyödyntäen. Äänityspäivät ajastettiin sopiviksi Klénin ja Putkosen kalentereihin Teamsin kalenteria hyödyntäen.
Tiesitkö, että modernin työn asiantuntijamme auttavat sinua myös viestinnän tehostamisessa? Lue referenssitarina: Parikkalan Valo Oy – sisäinen viestintä yhteen kanavaan Microsoft Teamsin avulla - Marskidata
Äänitykset ajoittuvat kevääseen ja alkukesään 2022. Äänityspäivät alkoivat studion valmistelulla. Putkonen asetti äänitys- ja kuvauslaitteet valmiiksi, samalla kun Klén perehtyi päivän aiheisiin. Seuraavaksi vastaanotettiin vieraat studiolle. Jakson äänityksen jälkeen ääniraita tallentui suoraan tietokoneelta OneDrive-pilvipalveluun, jonne myös videomateriaalit tallennettiin suoraan älypuhelimilta. Tärkeimmiksi työvälineiksi huomattiinkin kannettava tietokone, älypuhelin, mikrofoni ja reipas mieli. Myös toimiva nettiyhteys oli tiedostojen tallentamisen kannalta välttämätön.
Tiesithän, että kauttamme saat kaikki työssäsi tarvitsemat IT-laitteet yksittäisestä hiirestä tehotyöasemaan. Lue lisää tarjonnasta: IT-laitteet ja ohjelmistot - Marskidata
Kun jaksot saatiin editoitua valmiiksi, ladattiin niistä osa sisäisesti SharePointissa Marskidatan henkilöstön kuultavaksi. Myös editoituja videoita jaettiin samoja yhteisiä tiedostokansioita hyödyntäen. Kun markkinointi tehdään sisältä ulospäin, varmistetaan oman yhteisön sitoutuminen uuteen kanavaan. Julkaisuvalmiit jaksot ladattiin podcastin hostauspalveluun, jonka kautta ne tulevat ajastustoiminnon avulla julkisesti kuunneltaviin Spotifyihin. Jaksot on ajastettu julkaistavaksi viikoittain joka tiistai kello 11. Yhteensä jaksoja tulee 13. Jaksoja voi kuunnella täältä: #töissä
Klén ja Putkonen ovat yhtä mieltä siitä, että podcastin toteuttaminen oli hauska ja opettavainen kokemus. Klénin mielestä projektissa parasta oli vieraiden tapaaminen kasvotusten, ja ajatusten vaihtaminen digitaaliseen muutokseen ja työntekoon liittyen. Hän huomasi myös yllättyneensä siitä, miten paljon yhtymäkohtia kaikkien vieraiden kanssa aiheista löytyi, vaikka teemaa katsottiin hyvinkin erilaisista näkökulmista. Putkoselle podcast oli oiva tapa tutustua paremmin mikkeliläisiin ja paikallisiin yrityksiin, sillä Helsingistä Mikkeliin muuttaneena kaikki oli hänelle vielä uutta. Yhtenä tärkeimmistä opeista Klén ja Putkonen havaitsivat heti ensimmäisen jakson äänityksen jälkeen, että liiallinen jaksojen käsikirjoittaminen ja runkokysymyksiin vastaamiseen valmistautuminen haittaa spontaania ja rentoa keskustelua. Näin ollen vierailta toivottiin, etteivät mieti liikaa sitä, mitä aikovat omassa jaksossaan puhua. Näin saavutettiin aito keskusteluun heittäytyminen.
Projektin aikana herättiin huomaamaan, kuinka hyödyllinen työkalu podcast voi olla myös sisäisessä viestinnässä erityisesti suurissa organisaatioissa. Podcastissa puhuja tulee lähelle kuuntelijaa, ja pääsee esittämään asioita oman persoonansa kautta. Tällöin laajat ja vaikeasti ymmärrettävät kokonaisuudet voi olla helpompi avata kuulijalle.
Erityisen hyödyllinen podcast voi olla erilaisille muutosta edistäville ryhmille, kuten vaikkapa johtoryhmille ja muutosagenttiverkostoille. Olisi upeaa, jos erilaisia viestintämahdollisuuksia hyödynnettäisiin laajemmin osana sisäistä viestintää. Kevyenkin podcastin tuottaminen vaatii kuitenkin osaamista ja aikaa, joten sitä ei kannata alkaa räpeltämään kasaan yksin.
Marskidatan Modern Work -tiimi tuottaa asiakkaille ideoita sisäisen viestinnän kehittämiseen, ja toteuttaa hyväksi havaitut yhdessä asiakkaan kanssa. Meiltä voit tilata sisäisen viestinnän podcast-toteutuksen esimerkiksi omaan M365-ympäristöösi. Asiantuntijamme auttavat rakentamaan, tuottamaan ja julkaisemaan podin sekä mittaamaan sen vaikuttavuutta yhteisössäsi.