Laatu ei ole meillä sana, se on tapa toimia

Artikkelin sisältö

Laatu on Marskidatan arjen ytimessä, se näkyy jokaisessa päätöksessä ja asiakaskohtaamisessa. Tässä kirjoituksessa kerron, miten laatu ja ympäristövastuu ohjaavat toimintaamme ja mahdollistavat kasvun. Meille laatu ei ole pelkkä sana, se on osa arkea, päätöksentekoa ja asiakaskohtaamisia. Olemme olleet ISO 9001 -laatusertifioitu yritys vuodesta 2019 lähtien. Sertifiointiprosessin toteuttaa riippumaton taho, SGS Fimko, joka varmistaa, että toimintamme täyttää kansainväliset laatuvaatimukset. Kun vuonna 2019 lähdimme laatuauditoinnin tielle, kuvasimme tärkeimmät prosessimme ja se oli tärkeä oppimatka meille. Nyt kun kuuden vuoden ajan olemme keskittyneet entistä enemmän laadun kehittämiseen, on oiva hetki katsoa, että mitä kaikkea se meille marskilaisille tarkoittaa.

Miksi laatu on meille tärkeää?

Laatusertifiointi ei ole meille muodollisuus, vaan osoitus sitoutumisesta jatkuvaan parantamiseen ja asiakastyytyväisyyteen. Se näkyy kaikessa mitä teemme, palveluissamme, prosesseissamme ja siinä, miten kohtaamme asiakkaamme. Meillä laatu tarkoittaa:

  • Selkeitä prosesseja, jotka tukevat tehokasta ja johdonmukaista toimintaa.
  • Jatkuvaa kehittämistä, jossa jokainen marskilainen voi vaikuttaa.
  • Avoimuutta ja arvostusta, jotka luovat pohjan hyvälle työilmapiirille ja asiakaskokemukselle.

Marskidatan Tapa Toimia, laatu käytännössä

Toimintamallimme, Marski Tapa Toimia, on sekä ISO 9001- että ISO 14001 -sertifioitu. Se antaa meille raamit, joiden avulla tunnistamme riskit ja mahdollisuudet, ja ohjaa meitä kohti vastuullista ja laadukasta toimintaa. Malli auditoidaan vuosittain, ja sen avulla varmistamme, että laatu ei jää vain juhlapuheisiin.

Kun asiakas ottaa yhteyttä ServiceDeskiin, asiantuntijamme tarttuvat toimeen heti ja ratkovat IT-haasteet ripeästi sekä ystävällisesti. Prosessi on rakennettu selkeäksi ja asiakkaan tarpeet huomioivaksi, jotta apu saadaan mahdollisimman nopeasti perille. Palautteet ja kehitysehdotukset käsitellään aktiivisesti, ja hyvät ideat viedään käytäntöön. Näin toimimalla laatu näkyy arjessa konkreettisina tekoina.

ISO 14001, ympäristövastuu osana Marskidatan toimintaa

Samassa prosessissa uusiutuu myös ympäristösertifikaattimme ISO 14001, joka on ollut meillä jo vuodesta 2008 lähtien. Tämä tarkoittaa, että olemme hoitaneet ympäristöasiat mallikkaasti jo 17 vuoden ajan. Luulen, että olemme tässä suhteessa olleet aikaamme edellä. Ympäristöjärjestelmällemme on määritetty tavoitteet, joita seuraamme vuosittain, ja ne eivät ole pelkkiä mittareita, vaan konkreettisia tekoja kestävän kehityksen puolesta.

ISO 14001 on maailman tunnetuin ympäristöjärjestelmästandardi, ja sen avulla varmistetaan, että yritys tunnistaa ja hallitsee ympäristövaikutuksensa. Meillä tämä tarkoittaa muun muassa:

  • Kestävän kehityksen periaatteiden huomioimista kaikessa toiminnassa.
  • Kiertotalouden edistämistä, esimerkiksi laitteiden elinkaaren hallinnassa ja kierrätyksessä.
  • Ympäristöriskien tunnistamista ja hallintaa, osana Marskidatan Tapa Toimia -mallia

Me Marskidatalla suosimme hankinnoissamme materiaaleja ja palveluita, joiden ympäristövaikutus on mahdollisimman pieni. Pyrimme aina kannustamaan marskilaisia ja kumppaneitamme ympäristömyönteiseen toimintaan. Noudatamme kansallista ja kansainvälistä lainsäädäntöä sekä paikallisia viranomaisohjeita. Kierrätämme ja uusiokäytämme laitteita elinkaarensa loppuvaiheessa sekä edistämme kiertotaloutta hyödyntämällä valmistajien uusiokäyttöohjelmia.

Ympäristösertifikaatti ei ole meille pelkkä paperi, se on osa identiteettiämme. Kun asiakas tai yhteistyökumppani kysyy, miten Marskidata hoitaa ympäristöasiat, vastauksemme tähän on selkeä: meillä on ISO 14001 -sertifikaatti, ja sen takana on vuosien työ ja jatkuva kehittäminen ympäristön hyväksi kaikkien marskilaisten toimesta.

Laatu näkyy tuloksissa

Viime tilikaudella saavutimme huikean kasvun: liikevaihto kasvoi 30 %, ja saimme yli 100 uutta asiakasta sekä 2500 uutta ServiceDesk-käyttäjää. Tämä ei olisi mahdollista ilman laadukasta toimintaa ja sitoutunutta henkilöstöä. Laatu ei ole meillä hidaste, vaan kasvun mahdollistaja.

Marskidatalla jokainen työntekijä on laatutyön tekijä. Laatu ei ole vain johdon vastuulla, vaan jokaisen marskilaisen arjessa. Meillä on käytössä sisäisiä auditointeja, useita palautekanavia ja kehityskeskusteluja, joiden avulla varmistamme, että laatu ei jää paperille. Asiakkaiden palaute on meille arvokasta, se ohjaa kehitystämme ja auttaa meitä pysymään oikealla tiellä.

Miten jatkamme tästä?

Laatu ei ole koskaan valmis. Jatkamme työtämme kehittääksemme palveluitamme, prosessejamme ja osaamistamme. Kannustamme marskilaisia jatkuvaan oppimiseen ja kouluttautumiseen, IT-alalla se on elinehto. Tavoitteemme on olla asiakkaidemme suosituin ja suositelluin kumppani, ja laatu on siinä keskeinen tekijä.

Autamme mielellämme kaikissa IT-tarpeissasi. Kysy lisää Marskidatan laadukkaista IT-ratkaisuista, toimintamme kulmakiviä ovat laatu, vastuullisuus ja jatkuva kehitys. Tutustu rohkeasti Marskidataan yrityksenä.

Haluamme kiittää kaikkia asiakkaitamme ja yhteistyökumppaneitamme luottamuksesta ja tuesta. Jatkamme työtämme tarjotaksemme teille parasta mahdollista palvelua ja laatua myös tulevaisuudessa. Kiitos, että olette osa Marskidatan matkaa kohti jatkuvaa parantamista ja huippuosaamista!

Jaa somessa

Emmi Eronen
Development Manager, Team Leader

Lue myös