– Meillä on Suomen toimipisteiden lisäksi viisi myyntikonttoria ulkomailla, joten halusimme keskittää IT-asiat yhteen paikkaan. Keskittämisen jälkeen koko yrityksemme on toiminut Marskidatan IT-ratkaisuiden piirissä ja olemme olleet tyytyväisiä, kertoo Pankaboardin johdon assistentti Minna Arpinen.
Pankaboard on yksityisomistuksessa oleva erikoiskartonkiyritys, jonka liikevaihto on noin 80 miljoonaa euroa. Pankaboard valmistaa korkealaatuisia ensikuitukartonkeja pakkauksiin, erilaisiin graafisiin ja teollisiin sovelluksiin sekä ruokapalvelutuotteisiin. Yhtiön maailmanlaajuinen myyntiverkosto palvelee yli 600 asiakasta yli 60 maassa, sen kartonkitehdas sijaitsee Lieksassa ja työllistää noin 160 henkilöä.
Vuonna 2019 Pankaboard päätti keskittää kaikki IT-palvelut yhden palveluntuottajan hallittavaksi. Palveluntuottajaksi valikoitui Marskidata, jonka kanssa yhteistyö on alkanut jo vuonna 2013. Aiemmin IT:n eri osa-alueet olivat olleet eri toimijoiden vastuulla, mikä aiheutti sekavuutta erityisesti ongelmanratkaisuvaiheessa, koska henkilöstö ei aina tiennyt keneen tulisi olla yhteydessä.
Yhden luukun periaate nähtiin Pankaboardin henkilöstön ja tuottavuuden näkökulmasta järkevimmäksi. Kokonaisvaltaisen IT-kumppanin oli tärkeää kyetä toimimaan myös muilla kielillä kuin suomeksi, ja lisäksi heillä tuli olla osaamista kansainvälisen yrityksen IT-ympäristön hallintaan.
– Meillä on 5 myyntikonttoria ulkomailla, Venäjällä, Yhdysvalloissa, Saksassa, Puolassa ja Iso-Britanniassa, joten tarvitsimme apua IT-kokonaisuuden hallintaan. Myös esiasennetut laitteet lähtevät Marskidatan kautta kansainvälisiin toimipisteisiimme, kertoo Pankaboardin johdon assistentti Minna Arpinen.
Pankaboardille on merkityksellistä, että yhteistyökumppani ymmärtää tehdasympäristön omaleimaisuuden ja sen mukanaan tuomat vaatimukset. Valvomo-olosuhteisiin ei esimerkiksi kannata asentaa liian monimutkaisia laitteita, mutta kaiken tulee silti toimia kellon ja vuoden ympäri – luotettavasti. On tärkeää, että palvelut toimivat 24/7.
– Yhteistyömme on jo kestänyt jo lähes 10 vuotta, jonka aikana Marskidata on osoittanut, että heillä on paljon osaamista ja asiantuntijuutta annettavana meille. He myös ymmärtävät meidän toiminta-alueemme ja työskentelyn vaativissa olosuhteissa, kuvailee Arpinen.
– Pankaboardin liiketoiminnan kehittymisen kannalta on merkityksellistä, että IT-kumppanimme ehdottaa juuri meidän tilanteeseemme sopivia ratkaisuja. Kehitystyö sujuu hyvässä hengessä, kun jokaiselle tarvittavalle kehitysaskeleelle on olemassa perustelut ja oikeasti toimiva ratkaisuehdotus.
Pankaboard on tyytyväinen Marskidatan sisäiseen työnjakoon. ServiceDeskistä palvelupyynnöt menevät sujuvasti eteenpäin asiantuntijoille.
– Kun tulee mikä tahansa kysymys verkkoihin, laitteisiin, virustorjuntaan, valvontajärjestelmiin tai palvelimiin liittyen, työntekijämme ottavat suoraan yhteyttä Marskidatan ServiceDeskiin. Vastaukset löytyvät useimmiten suoraan sieltä, mutta tilanteen vaatiessa saamme lähituen paikan päälle tehtaalle hyvinkin nopeasti. Olemme saaneet ServiceDeskistä juuri kulloisenkin tilanteen vaatimaa palvelua.
ServiceDeskin lisäksi Marskidatalla on Pankaboardille nimetty asiantuntijatiimi, joka on vastuussa asiakkuuden kehittämisestä sekä asiakkuuden kannalta oikeanlaisista teknisistä ratkaisuista.
– On hienoa työskennellä samojen yhteyshenkilöiden kanssa, sillä he ovat oppineet tunnistamaan pienestäkin signaalista, että mitä me tarvitsemme. Yhteistyömme on vaivatonta, kiittelee Arpinen.
Toimivan IT-yhteistyön pohjalla ovat luottamus ja yhteinen suunta. Parhaat ratkaisut löytyvät yhdessä keskustellen. Lähituki käy Pankaboardin tehtaalla viikoittain, ja kuukausittaiset suunnittelupalaverit rytmittävät IT-kehitystä.
– Marskidata on ketterä toimija, jossa asiantuntijat ovat sitoutuneita asiakkuuksiinsa eivätkä yhteyshenkilöt vaihdu koko ajan, Arpinen kertoo.
– Näen, että Marskidatalla on tosi hyvä henkilökunta ja heillä keskenään hyvä fiilis tehdä töitä. Siellä henkilökuntaa selvästi arvostetaan ja pidetään hyvänä, ja se ilmapiiri välittyy asiakkaalle saakka.
Arpinen on tyytyväinen Marskidatan ja Pankaboardin yhteistyöhön kokonaisuutena.
– Ehdottomasti suosittelisin Marskidataa muillekin yrityksille, sillä heillä kehittäminen lähtee oikeasti asiakkaan lähtökohdista, Arpinen tiivistää kokemuksensa.