Muistan elävästi, kun nuori savolaispoika lähti valloittamaan maailmaa Helsingin kirkkaisiin valoihin, eksyen jo ensimmäisellä huoltokeikalla Pitäjänmäen Suomen suurimpaan liikenneympyrään. Siihen aikaan ei Mikkelissä moisia liikennekulttuurin ihmeitä näkynyt, saati edes mietitty. No nyt niitä alkaa olemaan melko lailla joka korttelissa, ja hyvä niin.
1980-luvullahan kopiokoneen liittäminen asiakkaan toimitiloihin tarkoitti sitä, että kytkettiin virtajohto pistorasiaan ja sanottiin näkemiin. Seuraavana päivänä tultiin jo takaisin pesemään silikoneja laitteen alta tai poistamaan vääränlainen piirtoheitinkalvo kuumilta kiinnitysyksikön teloilta. Ehkä jopa irrottamaan toimitusjohtajan kravatti laitteen syöttölaitteesta.
Muistanpa jopa käyneeni vaihtamassa rikkoontuneen kopiolasin juuri asennettuun laitteeseen viikonlopun jälkeen. Monestihan näille lasien rikkoontumisille syyksi kerrottiin paksun kirjan kopiointi, mutta tässä tapauksessa ei tarkan tutkinnan jälkeen ollut siitä kyse. Virallista syytä rikkoutumiselle en nolosti punastuneelta sihteeriltä saanut. Jääköön nyt diagnoosi tarkemmin kertomatta, mutta kovasti oli uudella kopiokoneella kopiointia harjoiteltu miespuolisen kollegan kanssa. No, se niistä muisteloista…
Nykyisinkin Marskidatan palveluihin kuuluu myös uuden laitteen asennuksen yhteydessä annettava käyttöopastus kaiken muun lisäksi.
1980-luvulla Canonin perehdytyksistä ja koulutuksista ensimmäisenä kohdalleni osui koulutus malliin NP-3525 (NP=New Process), joka mahdollisti jo kaksipuoleisen kopioinnin sekä liitettävyyden editointipöytään, missä pystyi poistamaan alueita kopioitavasta alkuperäisestä. Tänä päivänä Canonilta löytyy myös malli iR ADV C3525, joka tarjoaa paljon enemmän mahdollisuuksia liitettävyyksien kanssa… Paluu tulevaisuuteen on siis tapahtunut, mutta ei onneksi Opel Kadett 1.2:lla.
Canonhan on johtanut kuvatekniikka-alaa jo 80 vuoden ajan ollen johtava digitaalikuvatekniikoiden toimittaja kuluttajille, yrityksille ja teollisuudelle. Lisäksi Canon on aina keskittynyt tekniikkaan, ja pyrkinyt auttamaan ihmisiä toteuttamaan kuvatekniikoiden mahdollisuuksia Kyosei-ajattelulla. Kyosein mukaan näemme kaikkien ihmisten elävän ja työskentelevän yhdessä rodusta, uskonnosta ja kulttuurista riippumatta harmoniassa keskenään yhteisen hyvän puolesta ja edistävän yhteiskunnan hyvinvointia.
Oman historiani ajan 1980-luvulta lähtien Canon-kopiokoneiden kehitys on ollut huikeaa ja sitä on ollut mukava seurata näin lähituntumalta huoltoteknikon silmin. 1990-luvun taitteessa Canon lanseerasi ensimmäiset laser-toimiset digitaaliset GP-sarjan laitteet sekä CLC-malliset värikoneet, joiden myötä laitteiden liitettävyys tietoverkkoihin mahdollistui. Näistä ajoista lähtien Canonin kopiokoneita on alettu nimittämään Canon-monitoimilaitteiksi.
Edellä mainittu monitoimilaitehan nykypäivänä tarkoittaa Canonilla kopioimisen ja tulostamisen lisäksi sen liitettävyyttä verkkoon monin eri palvelumahdollisuuksin ja muodoin. Tässä muutama esimerkki:
Vaikka Canon-monitoimilaitteiden palvelut ja toiminnat ovat siirtyneetkin digitaalisuuden ja skannausten myötä sähköisesti pilveen, niin kuitenkin niissä mekaaninen tekniikka pyörittää rattaita, moottoreita, kytkimiä ja väriaineita, jotka siirtyvät kehitysyksiköistä lasereiden, rumpujen sekä Itb-kuvapintojen välityksellä paperille erinäisten ohjainkorttien käskytyksestä. Myös paperin tulee liikkua melkoisella vauhdilla laitteen alkupäästä loppupäähän monen mutkan kautta, ilman ongelmia, sisältäen laadukasta tulostusjälkeä värillisenä tai mustavalkoisena. Eli mekaniikkaa tarvitaan ja sitä myöten myös teknistä huoltoa.
Tähän kaikkeen edellä mainittuun uudistuneeseen teknologiaan on edistystä tullut siinä määrin Canon-monitoimilaitteiden tuotekehittelyssä, että asiakas pystyy keskittymään oman yritystoiminnan pyörittämiseen, ilman huolta monitoimilaitteen toimivuudesta. Siitä pitää huolen omasta mielestäni yksi Canonin parhaista sovelluksista liittyen nopeaan asiakaspalveluun teknisellä puolella, nimittäin Canon eM-monitoripalvelu.
Canon eM-monitoripalvelu:
Eli jos vika esimerkiksi vikakoodin tai enempien paperisyöttöongelmien vuoksi ilmenee laitteella monitoripalvelun kautta, paikalle kirmaamme me, Marskidatan System Specialistit. Selvitämme mahdollisen ongelman pikimmiten, jopa jo ennen kuin ehdit itse asiaa edes huomaamaan.
Näin me toimimme Marskidatan mekaanisessa huollossa. Ajat ja laitteet muuttuvat ja me niiden mukana.
Back to the future.
In Canon we trust.